söndag 24 augusti 2014

PT-Trampen

I dag var det dags för PT-Trampen, motionstur på cykel, valfritt 60- eller 30 km. Det regnade ymnigt på morgonen. Det var bara skurar, ibland sken solen, men det regnade. Jag laddade ryggsäcken med regnjackan, extra skor med sockar, om det skulle bli kallt att åka i sandaler utan sockar. Även ett par vantar med två plastpåsar som överdrag, allt för att gardera för regnväder. Men det blev idealväder i stället, inte en droppa på hela vägen. Jag cyklade in till P-T och anmälde mig till 70 kilometersrundan. Det visade sig att de flesta, som inte var cykelklubbister åkte den kortare sträckan. Det visade sig att jag vid starten åkte ifrån 30 km-åkarna, men de som skulle åka 60 km, stack iväg med sådan fart, som inte jag kan matcha. När jag var i Bergsviken hade jag denhär utsikten framåt.

och den här bakåt...
De två cyklister som syns på den nedre bilden, han så småningom förbi mig. Det var två herrar som hade "Roknäsrevyn" tryckt på sina jackor. När jag passerat Hortlax,var det dags att ta bort nedre delen av byxorna, så de blev ett par shorts. Medan jag höll på och trasslade med det kom Ivar Grahn och körde förbi. Senare när jag kämpade med "Bulasbacken", kom det en cykelklubbist, Daniel Berggren ifatt mig. Det visade sig att han hade som uppgift att hålla koll på sladden. Han följde med oss, Ivar och jag hela vägen runt. Jag har inte mycket ork i uppförsbackarna och då kröp hastigheten ned till c:a 12 km/h. Det var vätskekontroll i Svensbyn och sedan i Bölbyn. Där fick vi vatten, banan och en SNICKERS. Jag tror att det gjorde susen, för sedan på vägen mot målet vid P-T, kändes det ganska bra. Det är ju slut på uppförsbackarna när man passerat Bölebyn. Jag åkte hela vägen till Målet och sedan hem igen. På det sättet fick jag ihop 71,84 km. Det avverkade jag på totalt 3:18:29, vilket ger en medelhastighet på 21,82 km/h. Det är jag ganska nöjd med. Det kändes tendens till kramp i lår och vader, men jag lyckades stretcha tillbaka det och senare på aftonen var jag på ett Kettlebellpass 45 minuter med Jens. Jag lyckades inte hålla tillbaka lite skryt om att jag hade 71,84 km i benen.
När vi kom till målet, såg jag att Ove Sundberg hade vunnit cykeln. Grattis Ove!

I går lördag gifte sig vår sångfröken Lina Larsdotter med Arvid Åström. Grattis till brudparet!

Inga kommentarer: