fredag 1 augusti 2014

Augusti.

Vi steg upp så, att jag hann åka iväg till Björklundahallen och kära ett 30 minuters Indoor Walking med Kicko. Det var väldigt jobbigt. Kanske har jag "legat av mig" under den dryga vecka, jag varit på resa.

Vi startade på förmiddagen den 21 och körde mot Arvidsjaur. Jag ville åka på E45 ända till Mora och därför valde vi den lite längre vägen. Det blev en fin resa. Vägen är bra och det är lite trafik.Vi stannade och sov över på Campingen i Lit.
Lit är en tätort i Östersunds kommun och kyrkbyn i Lits socken. Lit ligger vid europaväg 45 23 km norr om Östersund. Orten ligger på Indalsälvens norra strand. Wikipedia
På tisdagen, fortsatte vi vår resa. Man häpnar över vilket fantastiskt land vi lever i. Det är så vackert. Vi fick bud av värdfolket att köpa en flaska Schweppes Indian Tonic och en citron. Läsk kan man köpa på en mack, men en citron - icke. När man kommer till Tällberg, finns där - vad jag vet - en affär för dagligvaror, Tempo. Så fick vi tag på en citron för sju kronor.
Onsdag snickrade Ulf och jag till ett litet bord, att ha mellan solstolarna ute på gården.

Gun-Britt bakade vetebullar. På kvällen var vi på Hjortnäs brygga, där det var dans till Blenders, som är ett dansband i Hudiksvall i Sverige, bildat i mars 2002 av Lasse Lundberg. På kort tid blev bandet ett heltidsband. Det var
en ljuvligt ljummen sommarkväll  vid den vik av Siljan, som rinner ut i Österdalälven.

Torsdag 24. Vi var in till Leksand, handlade på Mårtas. Ulf och Nettan hade en del att uträtta, så vi hann med varsin glassbägare medan vi väntade. På kvällen åkte G-B och jag till "Nyfiket" på Rättviks gammelgård, Där skulle Chickpeas Band uppträda. Bandet består av Elin Grunditz, Emil Kårén, Ida Marie Nilsson och Lina Larsdotter.

Elin har varit Fyrklangens körledare och Lina är det nu. De båda blev något överraskade över att träffa oss där.

Fredag 25, lämnade vi husvagnen och begav oss på väg mot Uppsala, för att besöka Gun-Britt syster Marianne. Hon bjuder alltid på husrum, när vi kommer. Det blir en del prat, systrar emellan. Det var sydeuropeisk värme, men vi tog en promenad på skogsstigar i närheten.
Lördag besökte vi Mariannes dotter Katarina. Hon ooch hennes man Tommie, har flyttat till ett nytt hus. Det är en f.d. arbetarbostad i anslutning till Uppsala Ekeby. Längs gatan ligger att antal små villor, som byggdes under trettiotalet i anslutning till bruket. Man har bibehållit fasaden mot gatan, men husen har säkerligen renoverats och moderniserats.
Söndag, åkte vi tillbaka till Tällberg. På kvällen var vi på friluftsteater vid majstången
Det är ett arrangemang, där man utnyttjar den magnifika utsikten över Siljan. Visserligen är man utlämnad till naturens makter. Under föreställningen kom en liten regnskur, men efter några minuter kunde man återuppta föreställningen.

Här har en del av publiken, som gick under tak, inte hunnit komma tillbaka efter den lilla regnskuren.

Måndag 28, återstod ytterligare kulturaktiviteter. Vi åkte alla fyra i Gun-Britts bil upp mot Oxberg, där det finne en liten träskofabrik, där man själv kan designa sina träskor. Nettan gjorde en beställning. Vi besökte även Liljeholmens bondgård i byn Bäck, två mil från Mora och en mil från Orsa. Efter ett besök i ytterligare en gårdsbutik i Orsa, var det dags att söka sig ut till Udden, där Kalle Moreaus skulle leda allsång och presentera andra artister i ett underhållningsprogram. Där var man också utsatt för naturens nycker. Men det gick att genomföra hela föreställningen.

På tisdagen 29 styrde vi färden hemåt. Vi körde E45 norrut förbi Noppikoski och  sedan på väg 310 mot Hudiksvall. Sedan var det E4 hemåt. Vi stannade och övernattade på Bye Camping, några kilometer norr om Timrå. Vid 16- tiden på var vi hemma igen.

I dag fick vi besök av Elina, Isla och Liam. De har ätit lunch tillsammans med oss. Vad kul att återse solstrålarna!