söndag 12 februari 2012

Sparktur



En riktig vårvinterdag, det var -6 på morgonen men strålande sol, som värmde världen upp till plussidan ett tag  på dagen. Vi gjorde iordning fika att ha med i ryggsäcken. Jag skulle ta sparken och åka till P-O Karlsson på Hortlaxgården. Det blev en riktigt skön sparktur.När jag åkt över Öholmabron och var framme vid småbåtshamnen, tog jag vänster där upp motviadukten över E4 i Storfors. Det var en hel del som flanerade i det vackra vädret. Ingen mer som åkte spark, men nog fanns det spår efter sådana också. Jag mötte Lisbeth, Kurre och deras hund, som promenerade.
När jag kom fram till Hortlaxgården och Per-Olovs lägenhet, var han inte där. Jag fick veta att han gått till kyrkan. Det var ju dags för högmässan. Jag gick dit och satte mig i helgedomen. På det viset fick jag också min dos av andlighet. Jag fick veta av Henrik, som ledsagat sin far till kyrkan - Onny Lindblom var också med - att personalen hade gjort iordning lunchen för kyrkbesökarna. Därför blev det inte så mycket av besöket hos P-O, men det får väl bli en annan gång. Jag fick i alla fall c:a 12 km under sparkmedarna.
Det här är på Degeränget. Som det syns på skyltarna, är vägen till höger mot Öholmabron, Sundsvall och Hortlax 5km. Bilden togs 10:56.
Den här bilden togs 11:15, vid infarten till Storfors varv. Röken kommer från P-bruket på Smurfit Kappa, i mitten syns stan med lasarettet och längst till höger f.d. Lövholmen, numera Stenvalls.
Här passerar jag viadukten över E4.
Här är jag framme i Hortlax vid uppfarten till kyrkan. Resan har tagit mig c:a en timme bilden är tagen 11:32.


Inga kommentarer: