torsdag 20 oktober 2011


Vi var till Svensbyn och bytte till vinterhjul på Subarun, mätarställning 8303.  Jag visste inte att Conny var i Stockholm, när jag SMS-ade och frågade om det var OK. I morse hade jag fått svar ”OK”. Ida meddelade att det var klart att hämta golvsockel i Arnemark. Kl 1400 kom hon och hämtade mig.  Vi fick virket paketerat och lastat med hjullastare. Nu kan Ida, förutom att backa med släp, hantera spännbandssträckare. Vi har roliga samtal om allt möjligt medan vi åker transportsträckorna. Hon är så spontan och så skön. Jag är så glad att jag får känna mig delaktig med båda döttrarna Öhman, ja med hela klanen. Efter virkestransport var det havregrynsvälling med russin till middag och sedan efter 15 min. vila varav jag sov 14, dags att packa gympakläderna och så iväg till Björklunda. Jag till GymStick med Lina och Gun-Britt till Actic. Efter det åkte vi till Horlax för att kvistlacka det vi hämtat tidigare. Monica var också där, så vi hjälptes åt. Vi blev klara och lacken räckte.

  • Schellack (även stavat shellack) är ett harts, i vilket det hartsbildande ämnet, till skillnad från hos andra hartser, inte är en aromatisk syra utan en fettsyra (aleuritinsyra). Schellack kallas ibland felaktigt för gummilacka, som i själva verket används då man tillverkar schellack. Denna form av harts bildas då en lus, den indiska lacksköldlusen (Lucifer lacca, Coccus lacca, Carteria lacca eller Laccifer lacca), suger sav från vissa sorters asiatiska träd (bland annat flera sorters fikusar). Restprodukter utsöndras och avges blandat med ett från lusen avsöndrat rött färgämne, kallat gummilacka, som omhöljer insekten och dess ägg samt hårdnar till en röd skorpa, som ofta täcker hela grenarna. Ur denna beläggning framställs schellack genom att det från färgämnet nästan alldeles befriade hartset smälts och gjuts i tunna blad eller skivor, som är gula eller bruna, glänsande och genomskinliga. Genom blekning med klor kan hartset göras vitt. Exempel på användningsområden:
  • Schellack var under 1900-talets första hälft en av de viktigaste ingredienserna i grammofonskivor (så kallade 78-varvare).



  • Kvistfernissa (ibland kallat kvistlack) utgörs av schellack löst i alkohol; används vid målning av trä som förbehandling för att isolera kvistar och andra kådiga ställen, så att färdigmålningen inte ska missfärgas av kådgenomslag.

  • Tjockt ritpapper, flödigt målat på båda sidor med kvistfernissa i flera lager, kan användas för tillverkning av tätande packningar av olika slag.

  • Vid reparation av skadade gipsfigurer isoleras brottställena med schellackfernissa, innan sönderslagna bitar gipsas ihop eller fogas samman med lim av något slag.


  • Istället för lim vid montering av putor (klaffskinn) på klarinettklaffar.
För att skapa styvheten i en Cylinderhatt.
Källa Vikipedia.

Inga kommentarer: