torsdag 26 juli 2012

Hjortron.


Väckning 0530, jag gjorde mackor och kokade vatten. Innan jag kom mig iväg, var Gun-Britt uppe och skickade mygghatten med mig. Det var bra! Jag åkte förbi på Fagerudden och låste släpet, som stått olåst i natt. Var hos Valter och Mimmi före sju. Vi åkte ut till det ställe Valter ville visa. Det var inte mer än 500 meter från vägen, först genom en föryngringsyta med frösådd tall, dedan kom vi till ett område, som var svårt att gå i. Mycket vatten, mossiga trädstammar, tuvor och förrädiskka hål. Vid ett tillfälle fick jag hjälpa Valter med hans stövel, som fastnade i dyn i ett hål mellan två stenar. Men det var här som hjortronen fanns, men det var några dagar för tidigt. För min del konstaterade jag att det tagit över sjuttiofyra år innan jag fick uppleva ett så frikostigt hjortronställe.

På hemväg från Valter, då med c:a 2 kg hjortron i bagaget, svängde jag förbi på Fagerudden och hämtade släpet, som innehöll rislasten från i går. När jag kom hem, hade Gun-Britt en frukostvälling klar och jag hade med mig hem mackorna jag gjorde i ordning innan jag åkte. Efter frunchen åkte vi till Bredviksbergets ÅVC. Det var just precis att vi två orkade dra av lasset från släpet. Ensam hade jag varit tvungen att kasta av det pinne för pinne. Sedan vände vi tillbaka till Fagerudden och lastade "höet". Det blev ett ganska stort lass, som vi körde till Svensbyn. Jag blev varse att jag skulle lagt ett spännband under höet. Då hade jag kunnat spänna ihop det och sedan dra hela lasset av vagnen genom att backa ekipaget på plats och sedan fästa en tamp i en stor gran, som finns där jag skulle lägga allt. Nu blev det ju inte så, utan jag fick bära av alltihop. När jag lossat lasten och sopat av flaket, gick jag in till Öhmans. Där var Isla och Liam, lika roliga att träffa som alltid. Jag fick en kopp kaffe även idag. Vi körde vagnet till Norrbyvägen, av Ida inspirerades vi att köpa färska laxkotletter, som vi grillade när vi kom hem och åt dem tillsammans med kokt potatis, och en sås av cremefraiche smaksatt med Mango chutney. Vi fick  också ett glas vitt till maten.

Inga kommentarer: