lördag 25 maj 2013

Nu är det klippt.

Efter Melodikrysset och ett kort samtal till Vera ville Gun-Britt att vi skulle börja med gräset. Det har vuxit bra de sista dagarna, men än har inte Maskrosorna kommit igång på gräsmattan, utom vid söderhörnet intill väggen. Jag tog ut gräsklipparen, kollade olja, fyllde bensin och sen startade den på första rycket. Gun-Britt körde den men efter ett tag, klagade hon på att den inte drog sig framåt. Jag tog av kåpor och kom så småningom underfund med hur man justerar kopplingen till framdrivningen. Det blev bra fart på klipparen och G-B fick pinna på för att hänga med. Jag skulle köra trimmern, men det var något ledningsbrott i anslutningssladden. Jag skruvade isär och fixade en ny sladd. Det var bara det att jag misslyckades med att ställa rätt diagnos. Felet sitter likväl i gummikabeln! Nåväl, jag lyckades hålla den så pass att jag kunde fullfölja trimningen. Sedan tog jag klipparen och körde vid diket, där jag just trimmat. Det var en ren fröjd nu när framdrivningen blivit duktigare. Men, antagligen var jag för hård med klipparen vid diket, för plötsligt upptäckte jag att ena bakhjulet hade gått sönder. Jag tog in den och lossade hjulet. Jag måste beställa ett nytt hjul. Vi åkte till Fagerudden och hämtade Gun-Britts klippare. Den var också startberedd och startmotorn drog igång den direkt. Så fick vi äntligen gräset klippt på hela tomten.

Inga kommentarer: