fredag 12 juni 2015

CO 0,2

Jag hann köra gräsklippare en stund, innan det var dags att ge sig iväg till OPUS bilprovning. Gun-Britt gjorde i ordning och sådde gräsfrö där stubbfräsaren  hade gjort öppen jord där Syrenerna stått. Jag hann kolla på en biltransportkärra som står utanför Bo Anderssons. Fick tips om att ringa Mårten Andersson för att prata om kärran. Men jag hade bara ringt upp, så fick jag SMS, "Kör fram till port 3". då var klockan bara 10:35, Jag hade tid bokad 11:10, men nu var sanningens minut kommen. Förrättaren var både intresserad och imponerad av Cittran. Han ville att jag skulle bistå och förklara vissa saker. Det är bl.a. fenomenet att bilen klämmer fast domkraften när man har lyft bakändan. Systemet dräneras och man måste palla under två klossar för att kunna flytta dom kraften till framvagnen. Sådant händer inte med bilar som har stålfjädrar. Emellertid gick hela besiktningen som på räls. Inga anmärkningar, Bromsprovet utan anmärkning, lika på båda sidor 2,0 fram och 0,7 bak. Miljökontrollvärden CO 0,2 (gränsvärde 3,5).
Jag ringde till Kent Sehlkvist Autoteknik och berättade. Han hade ju förvarnat om att det var ytrost på bromsskivorna och uppmanat mig att broms mycket på hemvägen. Tydligen hade det hjälpt, Mårten Andersson ringde tillbaka och jag fick löfte att få låna kärran, under förutsättning att det inte dykt upp någon spekulant på den. Torsdag 25 juni skall lotterikiosken köras till Kyrkmarknadsplatsen och sedan tillbaka igen måndag 29.
vi sådde rödbetor sockerärter och planterade gul lök. Jag ringde Folke och fick veta att Mimmi dött natten till tisdag. Vi ringde Valter och bjöd honom att komma hit en stund. Gun-Britt bjöd på våfflor med hjortronsylt och grädde till kaffet. 

Inga kommentarer: