onsdag 23 april 2014

Tisdag 1 april, Onsdag 2 april och Torsdag 3 april.

Tisdag 1 april. Frukost med Rosita Lif och Leif Nilsson. Sedan konstaterade vi att från dagens datum, planeras Dansens hus i Harrbäcken Halleluja! Vi har hot om störningar i hemresan p.g.a. pilotstrejk på Lufthansa. Men det har varit förvarning om den före 1 april. Vi kanske får information nu kl 13:00. Jodå, det kom information. Piloterna på Lufthansa har inlett en punktstrejk, som får till följd att vi skall ge oss iväg från hotellet före 03:00. Flyget från Neapel lyfter 06:30 med destination München, där vi skall vara 08:15. Vidare mot Arlanda 12:00, med ankomst 14:10. Det betyder att vi får en ledig eftermiddag i Arlanda stad eller så. Vad vi vet nu, kommer vi till Luleå onsdag 13:30. Nu har det kommit nya besked. Vi skall väckas 02:30, för att vara vid bussen 03:30. Det är inte klart när vi får flyga från Neapel och därför krävs det att vi finns på flygplatsen före 06:00. Vi åt sista trerättersmiddagen tillsammans med Gunnar och Aino Larsson. Som ersättning för frukosten, som vi inte skulle hinna äta före avresan, fick vi en påse med macka, bulle, kaka dryck och äpple till var och en. Nu var väskorna packade och väckaren ställd.

Onsdag 2 april.  Gun-Britt vaknade vid ettiden. Hon hade nog legat ”på åhoga”. Hon var i farten och påklädd innan väckningen kom igång.  Vi mumsade litet från vårt paket och sedan var vi klara. G-B var klar med sina bestyr, väskor och ryggsäckar hade hon utanför dörren innan jag var klar att börja bära. Det är en skillnad i vår läggning. Hon vill vara på hållplatsen innan bussen kommer, jag vill vara där bussen kommer. När bussen kom, blev det lite körigt för chauffören. Bussen var avsedd för 36 passagerare och vi hade med oss ett par från ett tyskt sällskap. De hade av någon anledning blivit akterseglade och därför fått löfte att åka med oss till flygplatsen. Vi blev alltså 37, som skulle med. Det gick bra, Ulla Dieden, vår reseledare fick sitta på durken. Väskorna rymdes inte i bagageutrymmet, så föraren stuvade bakre utgången full och dessutom fick två väskor stå i gången. Sedan bar det iväg. På Sorrentos trånga gator var det stilla, alla Fiat 500 stod snällt parkerade vid väggar och murar, så det var fritt fram. Vi kom fram till Aeroporto Internazionale di Napoli före 06:00. Vi checkade in och gick genom säkerhetskontrollen. Sedan började väntan, men det var fina soffor att vänta på och många passade på att ta igen lite av nattsömnen. Av Lufthansa fick vi vid incheckningen en ”voucher” på €10:-, som vi kunde använda i en servering på flygplatsen. Det gav oss två varma mackor, två bröd och kaffe/the. Vi behövde inte svälta. 11:50 fick vi gå ombord på vår första flygning, med destination München. Vi kom alltså iväg ungefär den tid som var planerad i våra ursprungliga resehandlingar. På Flughafen München Franz Josef Strauss, fick vi vänta till 15:35, när vi fortsatte mot Arlanda. På den resan bjöds det på två rejäla mackor och en öl/the. Vi landade på Arlanda före 18:00. Ulf och Anette mötte och vi åkte till hotellet, där vi åt middag tillsammans.
Torsdag 3 april. Frukost på Radisson Blu och sedan tog vi transitbussen till Terminal 4. Avgång 12:10 enligt plan och 13:30 var vi framme. Väskorna var på bandet när vi kom ner till det. Sedan ringde vi Conny, som hämtade oss och skjutsade oss hem till dörren. Monica hade handlat, så det fanns mat i kylen. Slut på en fantastisk resa. 19:30 var jag på Kettlebellpass med Jens. Det var också ganska skönt.