onsdag 5 december 2012

Tjejkväll och keramik.

Pireva hade förvarnat att vi skulle vara utan vatten i kranarna från 0730 till 2100. Därför hade vi laddat upp med hinkar och varmvatten i två thermosar. Vi började med att jag skulle på Seniorgympa 0900 och Gun-Britt hade tid hos Hårverksta´n också 0900. Hon tog billen och jag promenerade. Vi var bara två användare på gympan. Malin var ledare. Susan på SV Norrbotten hade ringt, så jag ringde tillbaka. Hon ville ha tiduppgifter omkring körens framträdanden. Samtidigt blev vi bjudna dit på julgröt tisdag 11 dec. mellan 1600 och 1900. När G-B kom hem, var det bara att byta om och åka till Statt, där vi i kören Fyrklang hade terminsavslutning med gemensam lunch. Karré med Hasselbackspotatis kunde skarvas med stekt palt, lingon och smör. Desserten idag var Ananaspaj med vispgrädde. Vi var tjugofyra körmedlemmar och -ledare som ville eller kunde äta tillsammans. Efter lunchen åkte vi mot Ekologen, men var först förbi och bytte batterier i gravlyktor på Hedens kyrkogård. På logen hade drygt trettio personer kommit och då blir det lagom trängsel på dansgolvet. Bertils enmansorkester stod för musiken. När det var dags att åka från dansen, råkade en av gästerna köra ned framändan på bilen, en V70 eller så i diket som skiljer vägen från gårdsplanen. Troligen hade föraren missat att man inte kan köra ut varsomhelst. Gun-Britts Subaru Forester, med permanent fyrhjulsdrift räckte till för att bärga. Vi åkte sedan via Svensbyn, där vi tankade, till Hortlax. Jag fick uppleva en tjejkväll med mycket prat, skratt och fnitter. Monica skulle vara barnvakt medan Ida var på ett Spinningpass. Birgit Winblad von Walter, Marianne Lindström, Monica, Gun-Britt, jag och -efter spinningpasset Ida.Elsa var förstås med, åtminstone ett tag. Det var en upplevelse. En annan upplevelse blev det när jag gick över till Ailis Keramik på Norrbyvägen 10. Jag hade den 7 augusti läst på Piteå-Tidningens läst om keramikern Aili Isaksson och att hon är gift med Leif Isaksson, som när han var nyfödd, bodde med sina föräldrar på min fars hemgård. Det var skäl till att jag gick dit och fick en intressant pratstund om gemensamma bekantskaper.

Inga kommentarer: