lördag 15 december 2012

Lucia

Torsdag 13.




Luciamorgon, Mathias lämnade barnen på Trädgården, utrustade med luciaklänning, krona, tärnljus och tomtedress. Halvnio var föräldrar/anhörig (endast två per familj) välkomna att vara publik. Gun-Britt, med filmkamera följde med Elina dit. Jag fick vänta på Svarvargatan, för vi skulle direkt till PiteHavsbad. Under väntetiden, hann jag faktiskt ta en liten tupplur. På Havsbadet deltog vi i ansvarsgruppen för SPF-Rönnens julfest. Den skulle börja kl 1200, men redan kvart över tio kom de första gästerna! Det är så, man vill försäkra sig om en bra plats och sedan är det trevlligt att bara sitta och prata. Lite stressande är det då, att kunna ordna med det som skall bli en hemlig överraskning för gästerna. Det bestod i att vi klistrade små lappar under en stol vid varje bord. Gästerna skulle uppmanas att udersöka stolarna de satt på och vissa skulle då hitta lapparna. Så småningom, ja faktiskt som sista programpunkt skulle det avslöjas vilket värde lapparna hade. Piteås Lucia med tärnor kom till mötet strax efter tolv. De framförde de klassiska sångerna, vissa med nya arrangemang. Det blev ett uppskattat inslag i medlemsmötet. Efter jullunchen följde underhållning med Sven-Erik Hornberg och hans pianist Pekka Helles. De ledde allsång och under föreställningen utlottades presenter och en kryssning till Helsingfors. Piteå församlings nya kyrkoherde Helén Lundberg presenterade sig och höll en julbetraktelse. Efter kaffe/the med kaka följde dragning på lotterier och sist, efter det att ordförande Staffan Lindmark avslutat mötet, avslöjades värdet på lapparna som vissa gäster hittat under sin stol: De fick ta med sig den blomma som prytt varje bord under mötet.
Kyrkoherde Helén Lundberg.
Piteås Lucia 2012 besökte mötet.
Beda Lundström presenterade mötesprogrammet.
Pekka Helles
Sven-Erik "Svempa" Hornberg.

Efter mötet , packade vi ihop utrustningen vi haft med oss. Svempas allsångshäften och föreningens egna sångböcker, som fyllde en rejäl plastback. Bordsnumreringar, banderoller och vår personliga utrustning. Allt trodde vi att vi fått med, men väl hemkomna, upptäckte vi att sångböckerna inte var med. Det kändes lite jobbigt att vända om på en gång, dessutom skulle jag vara i Björklundahallen på IndoorWalking kl 1815 och Challenge kl 1900. Båda passen leddes av Emma, en ny bekantskap. Det blev en hel del svett och stön, men det känns skönt efteråt. Gun-Britt stannade hemma och bakade. Hon kände det mer angeläget än att gå på Actic. När jag kom hem, hade hon dessutom ett mål mat på  bordet.

Fredag 14.
Frampå dagen åkte vi in till sta´n. Jag lämnade Gun-Britt vid Skölds, sedan åkte jag för att parkera i Älgens p-hus. Men det pågick snöröjning lite varstans, så jag körde runt ordentligt innan jag kom till Älgen. Jag var till Clas Ohlsons AB och sålde tillbaka lyftkroken, sedan gick jag till Dressman och just då kom G-B också dit. Jag köpte 4x2p sockar för 198:-, en Sweat Classic för 299:- och en Shirt Slim F för 299:-. så snabbt bränner man 800:-. Vi gick till Skölds igen där köpte Gun-Britt en jumper för 459:-. Sedan var det dags för en tur till Havsbadet för att hämta sångböckerna. Det gick bra och på hemvägen handlade vi på ICA-Bergsviken. Sedan var det Fredagsmys.

Lördag 15.
Vi har ägnat oss åt melodikryss och mat. Vi har skrivit 43 julkort åt hött och mött. De är frankerade och klara för brevlådan. Bland dessa har vi skickat tre till USA. Då bör man vara engelskspråkig...



Inga kommentarer: