lördag 1 december 2012

Inte vattenbrist.

Torsdag.
Det där med källarluckan i onsdags. Efter en dag på bygget åkte vi ut till Norbergs. Jag hade med skruvdragare och kofot. Handtaget i källarluckan hade ju lossnat när jag försökte öppna den. Det kanske verkar som om jag stod på luckan och lyfte. Men så var det inte. Jag skruvade bort mässingslisten vid handtaget för att sätta bräckjärnet i springan och bända upp. Men det fanns ingen springa. Jag hittade ett tillhygge och slog på kofoten. Det krävdes tre försök innan luckan gav med sig. Då jag lyfte luckan, rann det rejält med vatten, som hängt i stora droppar på luckans undersida. Den  var genomfuktig och måste ha varit så en längre tid. Jag kom på att Arnold berättat att det var vatten i källaren efter ett rejält regnväder. Sedan dess har Piteå hunnit slå rekord i nederbörd och då är det troligt att det varit vatten igen därnere. Värmeelementet har inte varit inkopplat tidigare under hösten och det var bara en plusgrad i köket. I källaren var det fyra. Enligt "kalla väggens princip", är det troligen förklaring på den stora mängden kondens under luckan. Det syntes ingen kondens under källartaket. Nu är värmen påslagen och luckan får stå på glänt några dagar. Efter det här åkte vi hem. Jag hade tid på IndoorWalking och Challenge. Jag packade gympakläderna och åkte dit. Det kändes skönt, trots att jag egentligen var arbetstrött. När jag kom hem och kröp till kojs, somnade jag ovaggad.
Fredag. Mathias hämtade mig. Vi jobbade med fönsterbleck och -foder, drog flexslang till högtalarplatser, ytterbelysningar, vägguttag på altanen och till köksfläktens motorplats. Gun-Britt bjöd på fläskpannkaka till lunch.På eftermidddagen  hade hon hjälpt till att hämta Isla och Liam från förskolan.

Inga kommentarer: