söndag 30 december 2012

Snö, kramsnö.

+0,6oC, att jämföra med gårdagens -20oC. Det hade snöat och som vanligt hade det bildats en rejäl driva framför bron och ut framför garageporten. Jag handskottade så, att jag fick ut snöslungan och drog in den vid bron. Därifrån började jag snöröjningen. Slungan är duktig och klarar även den tunga kramsnön. Jag röjde infarten och även gången till fågelmataren. Kommunala snöröjaren kom och plogade gatan, men jag han inte ut för att ta bort plogsträngen. Leif Engman, som plogar åt grannen Elisabet och Leif tog bort den även på vår sida.



Halv tolv kom Elina, Mathias, Isla och Liam som vi avtalat. De hade varit på badet och skulle äta lunch med oss. Gun-Britt hade kokat makaroner och värmt köttfärsbiffar. Badandet tycktes ha gett god aptit. Mathias åkte iväg till Höglandsnäs för att skotta undan framför Entrén. Han skall nog även skotta av taket, för det har bildats en stor driva där. Det är likadant här. Det snöande som har varit hittills har gjort en driva uppe vid nocken, där snödjupet är mera än en meter. Det har förståss hamnat på altantaket. Sedan lunchgästerna åkt, gjorde jag plats att ställa bordet framför altanen och drog ner snön som låg där.
Jag använde bordet och de pallar jag brukar använda, för att nå upp till altantaket. Sedan tog jag stegen och drog ner så långt jag nådde från den. Som synes är det en aktningsvärd mängd snö. När jag sedan skulle slunga undan den snön, blev jag soppatorsk. Den bensin som Conny fyllde på när vi provstartade första gången har räckt till idag. Jag fick mig en sparktur till OKQ8 och vilket kanonföre för sparkåkning!

Inga kommentarer: