söndag 19 augusti 2012

Surströmming igen.


Vi ägnade förmiddagen åt klädvård och -tvätt. Jag strök en del kläder, Gun-Britt lagade mina shorts och tvättade ett par kalsonger. Jag cyklade till Piteå Handel & Trädgård, (0911-600 15) för att kunna rapportera till Monica om hur det verkade vara där.
Det var massor med bilar parkerade på Hamnviksvägen men även ute på Framnäsvägen. Det fanns mycket prylar till salu där, jag kom undan utan att ha något av det med mig hem. På hemväg handlade jag på CoopKonsum. Vi var ju bjudna till Ture på surströmming. Jag hade ringt honom och varskott att han skulle spara lunchmålet han får från Roknäsgården till middag, så skulle vi komma och göra iordning potatis, lök, smör, bröd, dryck och surströmmingen vid halvettiden. Det blev bra, han hade en liten burk Röda Ulven Filéer och det var ett klokt val, med tanke på hans begränsade förmåga att filéa strömming. Det var riktigt fina filéer och så bekvämt. Jag hade med grästrimmern för att röja litegrann kring huset, men det är så tjock växtlighet, att det vill till kraftigare doningar. När vi kom hem igen, plockade vi 324 g fina och 568 g fula hallon. De fina fryser vi ned direkt och de fula kokade vi sylt av. När man kokar sylt, bildas det alltid skum på ytan. Den tar vi bort och när den kallnat får jag en god dessert genom att slå över grädde och mjölk. Skummet antar jag består av bärens fulhet och eventuella larver, men jag tycker det är gott och kanske proteinrikt. Vi promenerade till Björklundahallen och som vanligt gick Gun-Britt till Actic och jag till -som jag trodde Kettlebell. Men idag var det GymStick i stället. Man blir svettig även av det. Carro ledde den övningen och även IndoorWalking efteråt. När jag kommit hem, hade Gun-Britt en matig Gubbröra på bordet. Den satt bra, jag hade väl gjort av med en del vätska, för jag vägde bara 77,55 kg då.

1 kommentar:

Conny sa...

Tyvärr kom jag mej aldrig på Loppis vi hade främman hela dagen. Vilket var mkt trevligt!! Tack Bertil för rapporten!