tisdag 14 augusti 2012

Betong, blåbär och groda.

 Jag började med att snooza till 0605. Steg upp och plockade ur diskmaskingen, diskade sådant som legat över natten. Jag gick ut, fyllde på fågelmataren och bytte vatten i badet. tog in tidningen och gjorde mig frukost. The och tre hårdbrödmackor med korv ocoh ost. Åkte sedan iväg med bil och släp till CRAMO, där jag hämtade en "helikopter", som jag körde ut till Höglandsnäs, där det pågick gjutning med den betongkvalitet som möjlliggör gjutning av ytor med "fall", d.v.s lutning mot golvbrunnar och plattan framför garaget som också skall ha fall 1-2 cm/m.
När pannrummet skulle gjutas, nådde inte betongbilens teleskopränna ända ut till motstående sida. då var man tvungen att för hand skotta ut massan till kanten.

Jag stannade för att se hur det går till att gjuta betong med modern utrustning. Betongbilsföraren manövrerade den teleskopiska rännan. Han kan även styra hur fort betongen skall rinna ut. Det kan tänkas att Mathias nattsömn var något störd i natt. Det är spännande, skall det fungera som beräknat?

Jag åkte hem, Gun-Britt hade lovat att hon skulle klippa mig och nu blev det gjort. Hon är en klippa! Jag ringde sedan till Arnold för att fråga om han skulle ut i bärskogen idag. Jodå, han var intresserad. Vi åkte till Mjösjöliden och hittade riktigt bra med blåbär. Min I-phone påminde mig om att jag skulle vara på Kettlebell kl 1745. Vi kom överens om att det var läge att bryta för denna gång.
Här syns två av det som skulle bli
cirka fem liter.
Men vi var inte ensamma i skogen.
På den  här bilden syns, om man tittar
riktigt noga, inte en Thailändare eller
Ukrainare, utan en groda. Vad gjorde
den i blåbärsskogen?
Vi åkte hem och jag varskodde Gun-Britt att det var dags att göra sig iordning för ett gympapass. Vi tog våra ryggsäckar på oss och promenerade iväg till Björklunda. Det visade sig dock att Kettlebellpasset var inställt. Men IndoorWalking skulle bli i ordinarie tid. Jag följde med G-B till Actic och körde tllls det var dags för IndoorWalking. Efter bastun, traskade jag hem och då hade G-B gjort middag. Hon är pålitlig i alla väder!

Inga kommentarer: