fredag 3 augusti 2012

Hjortron, surströmming och hårtoning.



Orkidé i hjortronskogen.
Jag började efter frukost med att SMS:a till Pragresenärerna för att påminna om träffen med Dagmar i Samvaron, torsdag 9 augusti kl 13. Gun-Britt var ute och kollade hallonen. Nog blir det hallon, men det verkar som att det mesta går till syltkokning. De är inte så snygga alla. Jag åkte in till sta´n, hämtade den nya snörkassetten till Gun-Britts grästrimmer på Granngården, våra pass från bankfacket, köpte nya glidkuddar och hårsamlare till dammsugarmunstycket hos Clas Ohlson AB och tankade bilen på Västergatan. Även denna gång blev jag utan kvitto, men var förberedd och gjorde anteckning. När jag kom hem fick jag lunch, bestående av fil, grädde och hallon och dessutom ugnsstekt kyckling ja, inte en hel. Det fick gälla som LCHF. Sedan åkte vi till Svensbyn. Jag och Arnold åkte med deras bil till hjortronmyrar. Gun-Britt och Vera åkte in till sta´n med våran bil. De handlade på CoopForum, men hade nog varit på andra affärer. Jag vet inte om det blev några inköp utöver livsmedel. Ja, Gun-Britt hade köpt hårtoning. På våra hjortronmyrar, blev utfallet till en början si och så, men till slut hittade vi hjortron. Det blev 2700 g för min del och Arnold kom nog över 3000 g. När vi så småningom kom tillbaka till Norbergs, blev det surströmming och nykokt färsk Amandine. Det är en tidig potatis som till utseende liknar Mandelpotatis. Kalas!
Det var inte så långt mellan hjortronen.
Det här är Arnold.

Inga kommentarer: