lördag 19 maj 2012

Punkaspray.

I gårkväll lovade jag Bo att jag kan hjälpa till med hanteringen, när han skall köra vintergrejor till och sommargrejor från Svensbyn. Han ringde på förmaiddagen, Gun-Britt och jag åkte till Svensbyn. Monica var hemma, osäker om det är magsjuka hon har men Gun-Britt vågade sig in. Bo, Adam  och Svea var vid virkesmagasinet. Vi lossade snöslunga, skidor och en hel del annat. Åkgräskklipparen behövde få ena bakhjulet pumpat innan den fick komma upp på släpet, Studsmattan med all stativmateriel och mycket annat blev ett första lass, men det kan bli mera.
Vi åkte och besökte Ture. Vi hade med en Västkustbaguett, det är en av hans favoriter. Han hade just ätit en hamburgare, så Baguetten fick vänta i kylen. Vi gjorde kaffe/the och fikade tillsammans. Gun-Britt hade med en bit butterkaka. Jag rengjorde hans rakapparat innan vi åkte hem. Hans lillasyster Liliann, kom på besök just då. Väl hemma igen var det dags för middag. Efter den ville jag ta en cykeltur, c:a 30 km runt yttre fjärdarna via Hortlax, Pitsund, Skuthamn och hem igien. Men redan på storfors upptäckte jag att bakdäcket inte hade fullt tryck. Turligt nog hade ja med raparationssprejen. så jag kunde pumpa upp trycket litegrann, men snart var det dags att fylla på igen. Det var i Horlax vid Kullbacken. Sprejflaskan blir kall när man tar gas ur den, så jag stoppade den i fickan för att värma upp trycket. Jag kände att det fanns vätska kvar och den behövdes när jag var i Trollbäcken. Då ringde jag och larmade bärgning. Gun-Britt fick lov att själv backa ut ur garaget och förbi husvagnen. Nog fixar hon det! Men den sista påfyllningen verkade ha innehållit mest gummilösning och det kändes ganska bra. Det höll tills jag mötte bärgaren, då var vi inne på Furunäsområdet. Cykelturen slutade på 24,43 km. Körtid 1:14:27, gav en medelfart på 19,9 km/h, men då hade det gått en del tid till att pumpa. När jag tittade på däcket, är det underligt att jag alls kom iväg. Totalt nedslitet, men det ser man ju inte, om man inte besvärar sig att se efter...






:

Inga kommentarer: