måndag 14 maj 2012

Det var huggar´n...

I gårs söndag helgade vi sabbaten till kl1300. Då började vi kratta på framsidan, men så var det den högra syrenbusken. Två klena stammar har böjt sig till marken av vinterns snötyngd. Jag tog min lilla kvistsåg och kapade ned dem och fortsatte med ett par andra, som också skadats. Det ledde till beslut att fråga Conny om att få låna en motorsåg och ta ned hela den syrenen. Där fick projektet stanna för igår. Vi var bjudna till Bo, Anneli och barnen på middag tillsammans med Christine och Jan-Ola med sina barn, David och Ella. Torborg (Mormor) var också där. När det var "Varsågoda", visade det sig att vi var bjudna på Paltkalas! Två stora grytor ställdes på bordet, en med runda paltar och en med "blindpalt". Tillbehören, stekta fläsktärnningar, smör och lingonsylt, fanns också. Jag behöver inte redovisa hur många paltar jag åt, men för många. Jättegott, tack så mycket Bo, Anneli och Torborg, som tydligen coachat kocklaget.

I dag måndag åkte vi till Svensbyn för att hämta hem husvagnen. Monica bjöd förstås på kaffe/the med marmeladmacka. Jag ringde Conny och bad att få låna en motorsåg och han gick med på det. Det småregnade och var kallt och ruggigt, men nu är husvagnen på gården. Kl 1200 var jag på mitt Kettlebellpass . Linda var pådrivare idag. Gun-Britt skulle vara barnpassare hos Elina en stund mitt på eftermiddagen. Jag tog på mig huggarbyxor, dito stövlar och hjälm. Så blev syrenen avverkad,  sånär som på en del rotskott, som skall få bilda den nya busken. Bosse hade erbjudit oss att låna släpet. Folke bjöd på middag idag, det var fläskpannkaka och den passade alldeles utmärkt i en huggarmage. När vi ätit, tittat på "Fråga doktorn", "Vem vet mest" och "Rapport", varvat med sedvanligt slummer då och då, tackade jag för mig och åkte till Bo för att hämta släpet. Vi bytte till sommarhjul, lastade på hans återvinningsgods och så bar det iväg hemåt. Jag var förbi OKQ8 och kollade däcktryck.







Inga kommentarer: