söndag 11 december 2011

Nu är det söndag.


Nu är det söndag.

Vi har löst melodikrysset och telefonerat till Norbergs i Handen. Jag har skickat notiser om SPF-Häggens julfest och Fyrklangens terminsavslutning till P-T, Kuriren och Veteranen/landet runt.
Vi var bjudna hem till Ida & Patrik på middag. Vad trevligt, det blev en flergenerationsträff. Ingvar & Gudrun, Monica & Conny och så nästa generation: Gamlen. Flygande Jakob med ris och sallad. Desserten, jamen vad heter den, med blåbär och hallon? Gott var det i alla fall. Vi fick titta på olika golvmaterial, som är tänkbara till huset.

 Lördag.

I går var det väckning 0630. Jag skulle gå ut och ge fåglarna mat, men framför brosteget såg det 4 dm kramsnö. Temperaturen var på plussidan och det hade blåst och snöat under natten. Jag skottade mig fram till garagedörren, där var det bara 2 dm och längre fram på gården c:a 1. Jag röjde på infarten och tog undan vallen som plogaren lämnat. Gun-Britt hade gjort mackor för dagen och frukostgröt. Jag kom iväg mot Hortlax vid åttatiden. Ingvar och Patrik hade burit in virke av det vi grundade i torsdags och var i full färd att spika. Det var bara att hugga i och kl 1100, var allt uppe! Hi-five! Gudrun hade kommit och serverade Lasagne. Det slank ned två rejäla portioner och så kaffe på det. Toppen, jättesmarrigt och mums. Vi fortsatte med att städa upp i huset. Lite bråte blir det ju. När jag kom hem, hade Gun-Britt just kommit från sin promenad till affären. Det hade varit lite av Barnen från Frostmofjället för hennes del, när hon stretade fram i snöyran. Hon hade – förståss – bakat medan hon var ensam hemma. Vi var bjudna av Mimmi och Valter på middag. Ugnsstekta kotletter med ris och grönsallad. Desserten var Drottningsoppa med grädde (blåbär och hallon). Vi satt där till efter 21 och när vi sedan åkte hem, var vi förbi hos Anna-Lena och Erik på Vitsand. Monica och Conny var där, vi skjutsade dem hem och tog även med deras bil.

Fredag.

Vi var på Svarvargatan 26. Jag lekte med barnen, mest med Liam. Han är angelägen att få träna att gå. Det fattas en hel del träning, men nog gör han framsteg. Jag gissar att det inte dröjer länge, så fixar han det. Isla som är storasyster klarar sig bra på egen hand. Nä Liam hade ätit, somnade han liggande på mitt bröst. Vi la honom i vagnen och ställde ut den på bron. Han sov nog en och en halv timme. Vi beställde med Mathias att han skulle ha med sig en familjepizza när han kom från jobbet. Det blev vår gemensamma lunch. Gun-Britt och Elina hade bakat fikabröd som Elina skulle ha att bjuda sina jobbkompisar inför hennes omstart på jobbet.


Inga kommentarer: