torsdag 15 maj 2008

Storseans med Terry Evans

Efter frukost vattnade jag blommorna. Det tar en bra stund innan man pytsat ut bortåt femton liter. Duschade, tvättade håret, rakade och sökte fram kläder som fick duga. Åkte via biblioteket till Trollstigen på Bergnäset. Där vankades det köttsoppa innan vi skulle ge oss av till Landstingshuset. Vi var tillsagda av entusiastiska släktingar att vara där före sex, då insläppet skulle äga rum. De entusiastiska släktingarna består av en brokig samling av mostrar, kusiner, X, nya sambor mm. Om man skulle ge sig på att strukturera alla i något sorts släktträd, skulle det likna sparbankseken. Vi kom in och fick ganska bra platser i den bakre delen (åhörarläktaren). Seansen började inte förrän kl. sju, så det blev först nästan en timmes väntan. Terry började med att med en svepande handrörelse peka åt mitt håll. Jag uppfattade att vi hade ögonkontakt innan han sade: "Jag känner att någon i den här delen av salongen känner igen namnet Bert, eller Bertil, vem känner igen det namnet?" Ja, så började det hela. Han påstod att han hade kontakt med min far. Han vill hälsa på dig och ber om förlåtelse för någon dumhet han gjorde mot dig eller någon närstående. Han säger också att om han skulle leva om sitt liv, skulle han inte göra så många misstag som han gjort. Han har en stor humor och säger att ”du skall sluta gå omkring och tro dig vara snyggast i stan”. Eftersom jag bara skulle svara "jag förstår" och "jag förstår inte", tyckte jag att det senare svaret passade bäst mot hans uppmaning. Terry sade också att far ville påminna om en födelsedag. Jag sade då att både hans och min födelsedag har passerat. Terry uppmanade då hela publiken att resa sig och sjunga "Ja må han leva", för mig och min far. Till sist meddelade pappa att nästa gång jag besöker graven, "skall du inte ha någon blomma, utan hellere en flaska Whiskey. och inte viken Whiskey som helst. Det skall vara double malt Whiskey".
Ja, det var en överraskande start på seansen.
Nu har det blivit nytt dygn, flera gånger om. Jag har varit bjuden på middag på adress Fagerudden 53. Ugnsgratinerad laxfilé med kokta grönsaker, potatismos och grönsallad. Efterrätten var rabarber och grädde.

Inga kommentarer: