fredag 11 oktober 2013

Torsdag 10.
I dag var vi på stadsvandring med Jan Lundquist, ett arrangemang, som SPF-Rönnen stod för. Vi skulle starta på museet. Drygt femtio personer hade samlats i museets sessionssal, där Jan berättade om hur staden förvandlats efter sextiotalet, fram till i dag. På den modell som finns på museet, kunde han åskådliggöra hur staden förändrats under den tid som de flesta av deltagarna har minnen av. Så småningom begav sig skaran, för att under Jans guidning, vandra längs Storgatan från Torget ned till Västergatan. Vandringen stoppades för varje kvarter och vid varje tillfälle fanns det mycket att berätta om husen, deras ägare och den verksamhet som bedrivits under den tid redogörelsen avser. Efter den intressanta vandringen i det vackra, men kyliga vädret, var det många ur sällskapet som ville äta gemensam lunch. Man samlades i den gamla godsexpeditionen, där nu Restaurang Station är belägen.



Ida kom ut från jobbet och hälsade. 




Jag kom överens med Mathias att jag skulle hämta släpet i Höglandsnäs, för jag ville hämta hem garageporten från Beijers. Men jag var först på banken med ärende åt Fyrklangen och blev så sen, att Mathias hade börjat köra in till stan. Han fick räcka nyckeln till släpet över vajerräcket när vi möttes på E4. Det gick bra och jag åkte sedan in till Beijers, där jag fick hjälp att lasta. 12 750 kronor fattigare, kunde jag backa mot altanen och Gun-Britt hjälpte mig med lossningen. Nu är det klart att montera. Efter middagen, åkte vi till Fagerudden för att vara sällskap åt Liam och Isla medan Mathias var och styckade en renkropp, som Patrik och Ida köpt. Under tiden ringde Bo och ville ha assistans med att stuva in studsmattan i vinteförvar. Gun-Britt åtog sig att själv klara av båda änglarna medan jag då var iväg och hjälpte Bo. När jag kom tillbaka, hade Mathias också kommit. Han skulle då få barnen i säng.

Inga kommentarer: