lördag 26 oktober 2013

Hallonhäckar.

Fredag 25. Jag fortsatte med hallonhäckarna. Det gick betydligt bättre att hålla fingrarna tinade, när det inte regnade. Det blev en vacker dag trots prognoser om underkylt regn. När jag gjort klart och bundit upp båda häckarna, hade jag en rejäl rismängd på gården. Jag tröskade riset genom att köra över det med gräsklippar´n. De nakna pinnarna körde jag sedan genom kompostkvarnen, som fick stå i kompostskrindan. När jag tömt uppsamlaren och det flis som kommit ur kvarnen, var skrindan bräddfull. Där har processen aldrig stannat och fortgår tills det hela frusit ihop. Än så länge fortsätter vi att lägga matavfallet där.
Gun-Britt hade gjort våfflor på smet, där hon använde torkad jäst istf bakpulver. Till våfflorna provade jag att äta det kokta och malda köttet, som blev restprodukt när vi kokade buljong av renbenen. Micrat med riven ost, var det riktigt gott ihop med våfflor. Desserten fixade vi genom att äta de sista våfflorna med hallonsylt och vispgrädde.










Vi gjorde uppehåll och åkte in till Clas Ohlson AB. Jag köpte träblad till Tigersågen, bågfilblad, leksaker och i kassan fick jag köpa Lampkupan jag beställde i måndags. Sedan fortsatte jag och kapade en gren på den lilla björken. Grenen har börjat sticka ut utanför kronans profil. På den stora björken tog jag bort den nedersta grenen, den man ofta slår i huvudet mot när man klipper gräset. De tunnare kvistarna malde jag ner på komposten och de grövre, får följa med till ÅVC.

Lördag 26. Melodikrysset och påföljande telefonsamtal, tar sin tid. I dag fick vi veta resultatet av att vi höll tummarna förra lördagen. Uffe och Nettan tävlade och var nöjda med resultatet. De kom fyra bland fyrtio par. Inte på pallen, men strax bredvid.
Sedan samtalade jag med Arnold och Vera.




Inga kommentarer: