torsdag 24 oktober 2013

Nu lyckades jag.

Riktigt ruggig höstdag, det regnar ibland och mina fingrar fryser. Jag har börjat gallra hallonhäcken. Då skall jag ta bort de stänglar som har burit frukt detta år och dessutom ta bort så att det bara blir kvar tre till fem stänglar av årsskotten. Det är de som skall ge frukt nästa år. Jag använder ett stöd för varje "stånd" och de årsskott, (stänglar) som skall sparas binder jag vid stödpinnen. Till det använder jag Stakkäppar, som man köper på sågen. 125:- för 25 st. De är inte rötskyddade, för jag vill inte slå ner giftiga käppar. Det betyder att jag får snickra ny spets och ev. skarva när den har ruttnat av. Det är samma sak med kompostskrindan. Där räknar jag med att få byta ut sidorna - så småningom. Men jag har bara behövt byta några spjälor under de tjugo år jag/vi bott här.
Vi har vari hem hos Monica och Conny, mest för att få träffa Isla och Liam. De har varit där på eftermiddagen. Gun-Britt har bakat kakor, bl.a. en omgång glutenfria, som vi hade med till Svensbyn.

Inga kommentarer: