söndag 13 oktober 2013

Mycke nu.

Jag steg upp halv sju, körde ut bilen ur garaget och började med det jag skulle ha gjort långt tidigare. Jag plockade ner virket som jag samlat på ett par konsoler på väggen mot grannen. Virket bar jag upp på vinden, konsolerna tog jag också ned. Jag röjde i garaget. En del bar jag upp på vinden och en del hamnade i gången mellan huset och garage/förråd. Vi monterade av gavlarna från de gamla sängarna. Halv nio kom Patrik och Mathias. De hade med sig gersåg, klyv och Patrik hade med sig verktyg, han använder i jobbet. Båda grabbarna verkade taggade. Nu var det dags att montera garageporten. Snart var den gamla porten och karmen losstagna och den nya karmen blev uppsatt. Det dröjde inte länge, så började ramverket för den nya porten ta form. Gun- Britt höll på med matlagning. Hon hade bjudit Bo och Monica med sina respektive, makar och barnbarn. Bjudningen var satt till 11:00 och då kom Conny, Monica, Ida, Elsa, Isla och Liam. Bo, Anneli, Adam och Svea anslöt också. Elina kunde inte vara med, hon hade tolvtimmarsskift i dag, Det bjöds på Renköttsoppa, Makaroner, Köttfärssås och till dessert en ugnspannkaka med äpple och blåbär. Conny hade motorsågen med och han kapade ned det som återstod av den vänstra Syrenen. Han justerade också stubben på den högra, den jag sågade ner 2012. Jag hade lämnat ganska hög stubbe och den blev justerad nu. Men nog blir det filningsjobb för Conny, för nog sprutade det jord och inte bara sågspån. Vi fick också hjälp med att ta in de nya sängarna från altan, men då var de gamla redan lastade på släpet, med destination Svensbyn. När gästerna åkt, monterade vi benen på sängarna, bäddade och provlåg. Det kändes bra. Efter middagen röjde jag en stund på gården. Gun-Britt och Monica hade diskat. Jag körde in bilen och stängde porten. Jamen visst, det kändes skönt att bara trycka på fjärrkontrollen och så gick porten igen.



Inga kommentarer: