lördag 12 oktober 2013

Bär och barn.

Gun-Britt hämtade in "Saft Maja" och satte igång första omgången med röda vinbär före frukost. Sedan kom den på bordet. Jag hade avtalat med Elina att följa med henne på Bredviksbergets ÅVC med ett lass bråte, som skulle sorteras. Hon kom vid halvniotiden och hade Isla och Liam med sig. De skulle vara här, medan vi var och lossade skräplasset. När vi kom tillbaka, var Ida och Elsa också här. Jag åkte in till MP´s småmaskinservice för att efterlysa gräsklipparhjulet jag beställde den femte augusti, men leveransdagen var framflyttad - kanske två veckor till. Då är det bra att vi kan använda klipparen från Fagerudden. Jag var också in på Byggma och pratade med Stefan Lundström om takskjutport till garaget. När jag kom hem, var Gun-Britt riktigt i gasen. Hon kokade saft för fullt, hade också varit ut och plockat potatis, de som växer i kompostens fack II. Det blir väldigt snygga potäter där och inga småsaker precis. Hon kokade potatis och värmde köpeköttbulla till lunch. Vi blev sju vid bordet. Sedan skulle hon vara kund hos en treochetthalvtårig frissa. Efter lunchen åkte Ida iväg, för att Elsa skulle sova. Liam somnade i soffan. Det hade inträffat att Elsa lyfte Liam ur barnstolen, som används som gunga. Då var han lite trumpen ett tag. Nu har vi etiketterat saftförpackningarna och satt dem i frysen.

Två potatisar ur kompostodlingen och
första omgången rödvinbärssaft.


Alla tre i soffan för att se "Luciatåget".
Filmen spelades in på Trädgårdens
förskola på luciadagens morgon 2012.

Det kan ta på krafterna till slut.

Gun-Britt hos frissan Isla

Inga kommentarer: