tisdag 19 maj 2015

Elva dagar.

Fredag 8 maj. Jag var till Svensbyn och hjälpte Conny att ta ner bakväggen på maskinhallen. Gun-Britt har tagit fram blomster, som varit nedgrävda över vintern.
Lördag 9 maj. Vi var båda i Svensbyn. Gun-Britt biträdde Monica med barnpassning och mathållning. Jag var med Conny Mathias och Patrik. Vi satte stolpar som skall bli underlag för bärlina i bakre väggen av tillbyggnaden och monterade limträbalkarna som utgör bärlinan.













Söndag 10 maj. Som framgår av inlägget nedan var vi på födelsedagskalas, men på kvällen, när vi satt och tittade på dagens bildskörd, försvann Gun-Britt. Hon hade gått iväg till sovrummet för "det kändes som om jag skulle svimma". Hon hade plötsligt blivit yr och illamående. Efter kontakt med 1177, kallade vi på ambulans och åkte in till PÄS. Där gjordes provtagningar och en läkare lyssnade på hjärta/lungor. Det blev inte anledning att vidta några ytterligare åtgärder, utan vi åkte hem. Hennes yrsel gjorde att hon behövde stöd för att kunna gå ut till bilen och fortsättningsvis. Gun-Britt låg till sängs hemma ända till onsdagen, då vi kontaktade ÖHC. Vi blev uppmanade att åka in till PÄS igen. Nu blev det mera ingående undersökningar. Hon fick ligga kvar på sjukhuset för magnetröntgen av hjärnan, provtagning på fastande mage och ultraljud på halsartärer. Ingenting av detta ledde fram till en säker diagnos. Det är tänkbart att det rör sig om Kristallsjuka. Hon har, under tiden på sjukhuset blivit något stabilare och kvitt illamåendet. Hon fick åka hem på måndagen, men känner behov av att använda rollatorn hon har fått låna.
Under hela den här beskrivna tiden har jag haft omsorg om kören och även deltagit i byggnationerna i Svensbyn.
Torsdag 14 maj. Jag var en sväng till sjukhuset och lämnade en Mp3-spelare med en talbok till Gun-Britt innan jag åkte till Svensbyn och hjälpte till med bygget. Vi fick upp alla limträbalkarna

På kvällen besökte jag Gun-Britt. Hon var vid gott mod, kunde äta och sova ganska bra. Yrseln var ändå kvar.

Fredag 15 maj. Bilen skulle lämnas in för service 07:00. Jag hade cykeln med, och kunde åka hem en stund. Servicen var klar vid tiotiden. Sedan skulle kören sjunga på begravningen av en körmedlem, som hastigt avlidit. På eftermiddagen var jag och lade upp sättpotatis åt Arnold.










Jag var hos Gun-Britt 18:00 - 20:30.

Lördag 16 maj. Jag jobbade mest med att bulta ihop hjälpstolpar som skulle bära takkonstruktionen. Men det blev brist på gängstång, muttrar och brickor, men jag hann in till Laitis före stängningsdags.

Söndag 17 maj. Norges nationaldag och Valters 92-årsdag. Jag fick skjutsa Conny in till akuten. Han hade fått in något skräp i ögat under lördagen. Han blev hjälpt och jag fick besöka Gun-Britt under tiden.

Måndag 18: 06:10 Indoor Walking med Hanna. Efter det åkte jag till Svensbyn. Patrik var där med sina båda döttrar. De höll Monica sysselsatt och dessutom fixade hon mat. Det fanns jobb på bygget även för mig. Gun-Britt hade varit på ultraljudsundersökning av halsartärer. Det visade ingen förträngning och nu var det dags att lämna sjukhuset. Välkommen hem!

Tisdag 19 maj. Vi fick ny vattenmätare. De skall bytas vart tionde år. Det hade strömmat c:a tusen kubikmeter sedan förra bytet i oktober 2005.
Jag har varit på studiecirkel "Alla kan surfa". Monica och Conny kom förbi på en snabbvisit. Tack för det!






Inga kommentarer: