lördag 5 juli 2014

Midnattstrampen.

Jag cyklade till Björklunda och var med på ett 30 min IndoorWallkingpass med Tarja. Det var rejält svettigt och dessutom var bastun igång, så jag blev nog blåst på några droppar vatten. Klockan 19:00 var vi i Persgården på något som heter Helgdagskväll. Vi var, förutom Gun-Britt och jag, Gårdsfolket Britta och Lennart Berglund, Förre ordförande och hans fru, Evy och Sune Bergstedt, Nuvarande ordförande Britt Fält och Anneli Qvarnström. Kvällens tema var att berätta om den studieverksamhet man bedrivit under gångna vintern. Det går ut på att bevara begrepp och ord ur det gamla samhället. Till exempel det hantverksmässiga och språkliga kunnandet. Uttryck och namn på fysiska hjälpmedel. Där har Britt varit studieledare för gubbarna och Anneli Qvarnström för kvinnorna. Många uttryck har fallit i glömska bara på ett par generationer. Detta vill man förhindra genom att aktivt studera och spara detta i hembygdsföreningens verksamhet. Det var ett intressant samtal, men jag hade också för avsikt att vara med på Roknäs/Stockbäckens byaförenings motionslopp Midnattstrampen. Det är ett tremila cykellopp, som går från Roknäs nya byastuga via Stockbäcken, Kalamark, Granträskmark, Bodsjön, Svensbyn och tillbaka till Roknäs. Jag lämnade sällskapet i Svensbyn och åkte till Stockbäcken, där starten varit tidigare år, men där fanns inte en människa. Då kom jag på att i annonsen stod det "Start från nya byagården (Roknäsvägen 190)". Jovisst, där fanns det folk och man kunde anmäla sig till start. Första delen upp till Stockbäcken är en ganska sugande uppförssträcka på s:a 3 km. Det gick ganska bra och nu hade jag gjort bort stigningen som var på sista biten före mål på den tidigare bansträckningen. Nu var det bara att ta sig an vägen upp till Kalamark och det tar på. När jag kom upp till platsen där stigen mot själva Kalahatten går, fanns det en dunk med vatten. Att dricka vatten när man andas som jag gjorde då, är förenat med en viss drunkningsrisk. Men efter de stigningar, jag då avverkat, är återstoden bara transportsträcka.
Den lilla röda pricken på Camilla Berglunds bild i P-T, det är jag där den sista tuffa delen återstår. De som är före mig där och ytterligare tre, såg jag inte till någonting mera, förrän vid målet. De - enligt uppgift tjugosju åkare efter mig, såg jag heller inte till, förrän tio minuter efter min målgång. 
Det var enligt min cykeldator: 32,15 km, som jag avverkade på 1:31:07. Det ger en medelhastighet på 21,78 km/h. 2013 var sträckan ganska precis 30 km och det tog då 1:28. Det var en fin tur. Tack Byaföreningen för ett fint arrangemang!






Inga kommentarer: