lördag 4 april 2020

Gravvård

Efter melodikryss, telefonprat och lunch, var det dags för promenad. Då kom Gun-Britt med ett förslag och erbjudande. Om jag tar en promenad och du tar cykeln och åker in till Maj-Britts grav och hämtar gravlyktan. Sedan åker du till Hedens kyrkogård och hämtar i lyktorna därifrån. Det var ett bra förslag. Jag gjorde mig klar. Tog med ryggsäcken och stack iiväg mot Kyrkogården i Piteå. Det är ganska mycket snö kvar bland gravstenarna, men jag kunde ändå ta med lyktan. Pinnen sitter kvar för det är is där nere. När jag kom hem hade jag åkt 8,3 km på 35:58. Det blåste litegrann, mest åt fel håll, så medelfarten blev bara 14,02 km/h.
Så var det dags för en tur till Hedens kyrkogård. Det blåste fortfarande åt fel håll. På den kyrkogården är vintern kvar. Ganska mycket snö med skare. Man kan gå på den ända fram.  Här är Gunnar och Reginas grav.
På haralds var det inte mycket bättre.  Det betyder att jag fick inga lyktor med mig därifrån. Då var det detsamma att åka till Lindgrens vid Käcktjärnsvägen, där köpte jag fem kilo rund potatis fyrtio kronor Swish. När jag med en påse potatis i bagaget åkte Bölebomsvägen hemåt, stannade jag och tog en bild... 
Sex specialdesignade brevlådor och en annorlunda.
Väl hemma visade cykeldatorn 17,32 km det tog 1:05:00. det blev 16,44 km/h i medelfart på den turen. Jag hade då gjort en extrasväng för att mäta sträckan jag promenerade i går fredag. Då följdes vi åt, Gun-Britt och jag på en 38 minuters promenad i den takt, som var lagom för oss två. Efter det gick jag 59 minuter i min egen takt. Sträckan har jag med cykeldatorn mätt till 5,77km.









Inga kommentarer: