söndag 10 juni 2012

Elsa.


Den unga damen, som är föremål för våra bestyr och tankar, anar inte vad hon ställt till med.

Fredag.

Monica kom hit redan 0750. Vi åkte alla tre in till CoopForum för att handla det som behövs för att göra sex smörgåstårtor till att bjuda alla gästerna på Elsas dop. När vi kom till charkdisken visade det sig att den inte öppnar förrän kl 0900. Men det var lugnt, vi var inte klara med det övriga förrän vid halvtio. Monika hade sitt kort anslutet till ShopExpress, som hon nyttjade och blev inte utsatt för kontroll. Bara raka spåret förbi kassan. Gun-Britt och jag hade också handlat, en förpackning orkidéenäring och en påse havregryn. Efter det åkte vi till Grolls arbetskläder, jag ville köpa ett par skyddskor. Det blev även tal om snickarbyxor, Jag provade och beslutade att köpa dem också, men Monica ville annorlunda. Hon betalade dem och eftersom jag är svag i en sådan situation - åtminstone mot Monica - blev det som det blev. Men välklädd är jag numera på bygget. Tack Monica (och Conny?)!
På eftermiddagen åkte vi till Svensbyn. Elina var där med Isla och Liam, men ville ha hjälp med barnpassning hemma på Svarvargatan en stund på kvällen. Gun-Britt och Monica åkte dit och var där tills Elina kom hem. Conny och jag åkte till Höglandsnäs och tillsammans med Mathias, Robert och Andreas reste vi väggar, gavelspetsar och takstolar på bodan, som dessförinnan låg i färdiga block på Velsavagnen. Det gick som smort att få blocken på plats, ja det gällde ju att syllisoleringen kom rätt
och även en del annat. blocken förankrades mot betongsulan med expandrar. Sedan återstod gavelspetsarna. där skulle också en syllisolering ligga på blocken innan spetsen ställdes på. Det blev en del strävor och stag, men allt kom på plats. Då hade klockan passerat 2300. Monica meddelade att hon skjutsat hem Gun-Britt och jag kunde åka direkt hem. Det var en vacker sommarnatt, solen höll sig nätt och jämnt över horisonten. Nog kändes det som ett träningspass i armar och axlar. men på lördagsmorgonen kändes ingenting. Jamen, då var det bara att ta nya tag. Gun-Britt och jag åkte till Svensbyn. Hon skulle tillsammans med Ida och Monica bygga sex smörgåstårtor. Det var mycket som skulle vispas, skäras blandas, röras och smetas ut. Dessutom skulle det göras ugnsstekt fläskkarré. Den var avsedd till gemensam lunch för både bod- och tårtbyggare. Conny och jag åkte till bygget och hjälptes tillsammans med Mathias åt att sätta kondensskydd och reglar för plåten på bodan. Nu var den i princip under tak. Vi åkte till Svensbyn, där vi fick lunch. Förutom fläskkarré med potatis, legym- och grönsallad fanns det jordgubbar och glass till dessert. Till kaffe/the bjöds det rabarberkaka med vispad grädde. Mums! Mathias åkte tillbaka till sin boda, Conny körde gräsklipparn och jag åkte in till Clas Ohlson AB, där jag köpte ett nytt minneskort till videokameran. När jag kom tillbaka, fick jag serva tårtbyggarna med att bära över tre stycken till Marianne, som hade lovat dem häbärge i kylen över natten. De övriga  tre, fick efter en tid i källaren, åka till Hortlax i Malmgårdens kyl. Så småningom kunde alla aktörer pusta ut. Det var lördagkväll.

Söndag.
Vi åkte till Malmgården i Hortlax. Där var Ingvar, Gudrun, Ida och Patrik. De hade dukat upp och pyntat på borden. Logistiken tycktes ha fungerat. Alla var avspända och förväntansfulla. Strax före kl 1300, började gästerna komma till Kyrkan. Klockorna ringde och därefter började Elsas stora högtid. Dopakten leddes av Patriks morbror Rickard Asplund, Kantor Maria Routinkoski spelade piano och Julia Ullberg från Idas mammagrupp, sjöng ett par vackara sången till Elsa. Hela den stämningsfulla akten avslutades med att Patrik bjöd gästerna till Malmgården, där smörgåstårtorna och Gudruns kakfat väntade.


Fyra Generationer. Ida med Elsa i famn, Monica och Gun-Britt

Tre Generationer. Ingvar, Gudrun med Elsa i famn och Patrik.

Tre Generationer. Conny, Ida med Elsa i famn och Monica.



Inga kommentarer: