onsdag 2 augusti 2017

Hjortron, Telefon och Gröna plättar.

Jag åkte med Arnold till Tväråliden för att söka efter hjortron. Vi gick av på ett par ställen, nog fanns det hjortron, men det var mycket omogna. Efter två försök och mycket svett, hade vi fått ihop en del. Vi gjorde paus för att fika.
 Här sitter Arnold på vår fikaplats.
Det kändes som om vi inte var nöjda. Så plötsligt upptäckte Arnold att han tappat sin telefon! Det kändes ganska hopplöst att kunna hitta den. Vi  kollade på tredje stället. Det var lika illa där. På det fjärde stället vände det. Längs ett dike, där det strömmade ganska bra fann vi ganska hyggligt med mogna bär, men det finns även ganska mycket omogna. Men där inträffade en liten malör. Arnold råkade stiga fel vid det vattenfyllda diket och satte sig ner med vatten upp till midjan. Tur att inte telefonen var kvar i fickan.Vi beslutade att vara nöjda för i dag. men innan vi åkte hem, stannade vi och gick ut på myren där telefonen försvunnit. Jag ringde och vi lyssnade, men kunde inte höra någon ringsignal. När vi gick tillbaka till vägen, upptäckte jag den. den låg i gräset alldeles intill den stig vi trampat upp. Resultatet för min del blev 1740 g fina bär och det är jag nöjd med.

Gun-Britt har bland annat skördat sina första Zucchini, en vägde 718 g.

Av den andra gjorde hon plättsmet. När jag kom hem efter hjortronplockningen, fanns det gröna plättar på bordet.









Inga kommentarer: