onsdag 16 augusti 2017

Grus, Zucchini och Cykeltur.

Onsdag 9 augusti hade jag bekymmer över en hög med grus. Men nu har det börjat ordna upp sig. I dag kom en grävare och en lastbil med ett lass gårdsgrus, som han tippade hitom det tidigare levererade bärlagret. Sedan grävde man ur infarten, som en tid varit i miserabelt skick. Det blev markduk och sedan vidtog fyllning med bärlager.
  
På förmiddagen plockade vi hallon, som Gun-Britt sedan sorterade och kokade sylt av de fula, de snygga frös hon in.

Hon tog in en ganska stor Zucchini och gallrade lite bland rödbetorna.

Jag fick för mig att jag behövde en cykeltur, minst 30 km. Gjorde mig i ordning med punkaspray, vattenflaska och en banan. strax efter 13:00, gav jag mig iväg. Vinden var sydostlig, men då jag var full av entusiasm, bekom motvinden mig inte. Dessutom räknade jag med att ha medvind på hemvägen. 14:10 Ringde jag hem till G-B, åt upp bananen och drack en skvätt vatten. Jag stod då vid viltstängselgrinden och kunde åka ut på den provisoriska cykelstigen parallellt med E4, fram till Höglandsnäsvägen. Jag åkte via Hortlax, Blåsmark och var vid Skatabacken i Svensbyn 15:07.
 Där ändrade jag resplanen och tog vänster mot Bodsjön ooch valde därmed att tampas med en rejäl uppförskörning vidare  mot Granträskmark. Dit kom jag 15:53.

När jag passerat den byn och närmade mig stigkorsningen Vitsjön 4,8 km och  Nötmyrbodarna 4,3 km, såg jag att det låg något mitt på vägen. Det liknade på avstånd en borttappad vintermössa, men när jag var cirka 10 meter ifrån, reste sig mössan och sprang framför mig. Det var en liten harunge, den smet så småningom in på stigen mot Vitsjön. Klockan var då 15:59.
När jag åkte genom Kalamark, kom de första regndropparna, men de kom av sig utan att ha bildat någon regnskur. Framme vid infarten till Kalahatten, tog jag bild på cykeldatorns kilometervisare, den stod på 57,98 km klockan visade 16:17.
Nu var det en stunds vila innan jag var nere i Stockbäcken. Där hade jag lovat  G-B att få ett samtal, men telefonens batteri var tömt. Det blev inget meddelande till henne. Jag fortsatte mot Lillpite och hoppades att jag skulle träffa någon person som jag kunde låna telefon av, men det hade börjat regna, så jag träffade varken cyklist eller fotgängare. Det var bara att trampa på, Bananen var ju uppäten, det hade suttit bra med en till.
Jag kom hem till Cymbalgatan vid 17:30. 17:24 hade Gun-Britt ringt till min döda telefon och på Mobilsvar framfört sin oro över mig. Sista telefonkontakten vi hade var vid 15:40, det var när det samtalet bröts,  som telefonbatteriet blev urladdat.
Dagens distans 83,061 km. Körtid 4:08.41. Medelhastighet 20,28 km/h. Maxhastighet 52,6 km/h

Inga kommentarer: