torsdag 17 mars 2016

”Sikforsarna”

Det var dags att åka till Nollia City Conferens och 2Kök, för att vara med på SPF-Rönnens medlemsmöte. Men Gun-Britt backade ur. Hon får fortfarande en del jobbiga hostattacker och tycker det är obehagligt att sitta tillsammans med övriga gäster om det skulle inträffa. Jag fick alltså åka ensam. Det var lite annorlunda, eftersom lokalen var ny för våra möten. Det gick bra, efter den inledande presentationen av Sera och det unisona framförandet av "Nya pensionärssången".
Gunnar Lundkvist presenterade en intressant historik från tillkomsten av Aktiebolaget Statens Skogsindustrier, ASSI. Tillkomsten under krigsåren, av två fabriker, som skulle tillverka flytande motorbränsle ur träråvaror. Den tekniken blev efter krigsslutet ointressant och fabrikerna lades ner. I stället startades tillverkning av träfiberplattor, Wallboard. Inom ASSI- koncernen kom man fram till att det fanns ett behov av Kraftliner, en pappersprodukt som i huvudsak används till Wellpapp. Som följd av det behovet, byggdes pappersbruk för denna produkt. Det blev så att Piteå blev lokaliseringsort för ett av ASSI:s bruk. Ungefär samtidigt byggdes ytterligare ett likvärdigt av SCA. Lundkvist redogjorde även för hur det gick till med expansionen av pappersbruken. Till historien hör också hur det gått till, när det som från början hette ASSI, övergick till att heta Smurfit Kappa. Dagens underhållning, stod ”Sikforsarna” för. Jag lämnade mötet när det var dags att hämta Svea från skolan och hann tillbaka till lotteridragningarna, men inte vann jag någonting. På hemvägen var jag förbi hos Tvåhjulmästarna och hämtade min cykel, som jag låtit dem göra service på (299:-)
I kväll har jag varit på ett 45 minuters Kettle Bell-pass under ladning avConny Andersson.

Inga kommentarer: