onsdag 13 januari 2016

Batterireserv

Först var det Seniorjympa 55 min med Malin. Det var första träffen för vårsäsongen. Någon hade lämnat bastudörren på vid gavel, så den var utkyld. Jag drog in slangen och duschade väggar, tak och lavar för att höja luftfuktigheten och det lyckades. Men det tog tid, så Gun-Britt fick vänta på mig. Vi var ändå på sångövningen i tid. När sångövningen var slut och vi skulle åka därifrån, ropade Barbro Bergdahl: "Bertil, jag får inte igång bilen!" Det var sjutton minus och bilen hade stått två timmar. Nu var det så, att jag hade ställt in ett batteri i bilen, för att ha i reserv under kalla dagar eller om någon skulle behöva hjälp. Nu kom det till pass. Jag tvivlar på att de andra hade garderat sig på det sättet... Barbro fick igång sin bil och allt var frid och fröjd. Vi åkte hem och gjorde en lätt lunch innan vi åkte och skjutade Svea hem från skolan. Det var "Paltdag" i Ekologen och vi ringde Valter och bjöd honom att åka med. Vi kom till Ekologen strax före 16:00. Då var det redan ganska många gäster där och fler blev det. Det fanns både blod- och vanliga paltar. Jag fick halva Gun-Britts palt numro två och då var jag nöjd. Kaffe/te och kaka ingick i måltiden. Jag köpte också åtta lotter, alla nit-, med det hade jag bidragit till byaföreningens ekonomi. Vi skjutsade hem Valter och var in och tittade på en båtmodell som han hållit på med under hösten. Han har gjort åtskilliga modellbåtar under åren.
Innan vi åkte hem, var vi förbi och hälsade på Conny. Sista anhalten var ICA i Bergsviken, där jag köpte veckan nummer av ALLERS veckotidning, där det finns en artikel om Kristallsjuka.

Inga kommentarer: