onsdag 16 september 2015

Höstupptakt.

Gun-Britts hosta är ihärdig, så därför fick hon stanna hemma i dag. Jag åkte till Ekologen med det jag hade handlat inför dagens surströmmingslunch. Jag var där före tio och började förbereda. Jag satte igång potatisgrytorna så att de skulle vara varma när det närmade sig. Jag slog av spisarna och lät potatisen stå i det varma vattnet, utan att koka. Framför allt är det viktigt att inte mandelpotatis får koka. Då spricker den, det blir mos av allt.
Rundpotatis är inte lika sprickbenägen
som...
Mandelpotatis. Här har de flesta klarat
sig. Vattnet i den här grytan har aldrig
kokat.
Jag är osäker på om kokmetoden har påverkat potatisens skal. Det var svårt att skala dem.  Efter elva kom de övriga, som skulle hjälpa till med dukning m.m. Det blev dukat och när de återstoden av gästerna kom, var det bara att sätta sig till bords.

   
Jag tror att de flesta var nöjda. Det fanns tre olika Fabrikat att välja av: Kallax, Oscars och Röda Ulven. Efter maten, serverades kaffe med en Arrac/Kola-boll som tilltugg. 
Nu återstod bara disken. Jag hade i förväg kört igång diskmaskinen för att den skulle ha värmt sitt vatten. När vi så skulle köra igång diskningen, löste jordfelsbrytaren ut. Det blev handdiskat, alla kärl och bestick. Det gick det också, tack vare flinka damer. Tack för det!








Inga kommentarer: