fredag 5 april 2013

Aruba

Det har varit stilla på den här platsen sedan den 7 mars. Det beror på att vi varit bortresta ett tag. Jag vill gärna berätta för dig vad vi gjort under den tiden, men det får bli så att jag fyller på här eftersom.

Söndag 10 mars 2013 04:45 rullade vi ut från gården. Det hade börjat ljusna i öster redan då. Vi stannade. tankade och fikade vid automatmacken Alvik i Umeå. Redan då hade vi kommit på att fisken och älgfärsen, vi lovat ta med, var kvar i frysen hemma. Vi hann fika en gång till och pissa  otaliga, innan vi var framme i Sundsvall. Det funkade bra. Uffe och Nettan, som tävlat under lördagen med viss framgång, hade kommit trea, dvs på pallen och var väldigt nöjda. nu höll de på att checka ut från hotellet. Vi lastade i deras bagage och ställde färden söderut. Eftersom fisken, som skulle bli söndagmiddag, var hemma i frysen, fick det bli Mc Donald i stället. Vi tog upp och sorterade vårt bagage. Det som skulle användas efter återkomsten till Sverige. Måndag förmiddag, åkte vi och besökte Arnold och Vera i Handen. Det fick bli tidig kväll, för på tisdag skulle vi upp tidigt, för att vara på Arlanda före kl. 07:00 Vi lastade bagaget i Gun-Britts bil och åkte till Benstockens långtidsparkering. Nu var vi på väg mot ARUBA. Genom en kommunikationsmiss, kom vi att göra en extratur till trafikplats 184, avfart till Knivsta. Det fanns tidsmarginal, så vi kom i tid till incheckningen. Avresan gick enligt tidtabell (09:00) och vi landade efter elva timmar på Queen Beatrix International Airport. (15:00 lokal tid). Det var en mycket komfortabel flygresa, mycket beroende på att vi åkte "Royal Klass". Vi checkade in och fick åka med vårt bagage i en "Skyttle", ett öppet fordon med plats för passagerare och bagage som ständigt kör på hotellområdet. Lägenheten bestod av kök, vardagsrum och två sovrum. Vårat sovrum, var  egentligen en mindre lägenhet  som kunde  användas separat. På kvällen promenerade vi bort till "KH Supercenter" som blev vår dagligvaruaffär hela tiden vi var där.
Här är Gun-Britt utanför K.H. Supercenter,
som blev vår dagligvaruaffär.
Vårt hotell, sett från gatan. Vår lägenhet,
 har entré på andra våningen bortom den
vita gatlyktan. Sovrummen ligger ytterli-
gare en trappa upp.
Den kvällen somnade, åtminstone jag, ovaggad. Hotellet var av hög klass, inga störande ljud nådde vår öron. Det var svalt och skönt.
Andra dagen började med en infoträff, som två tjejer från Ving höll i. Informationen tog en dryg timme i anspråk. Sedan var det dags för vår första frukost. Vi betalade $50 för att använda hotellets WiFi en vecka. Det var mest för att Nettan skulle få kontakt med Björn och Maja. De var i Equador på sin jordenruntresa och skulle sammanstråla med oss. Men samtidigt kunde jag läsa P-T i mobilen den veckan.
Vi badade i Caribbean Sea för första gången - men inte sista. Dyningen från havet gör att vågorna reser sig när de går mot stranden. Det blir faktiskt en liten surfvåg ibland. Vattnet är varmt och klart. På kvällen åkte vi till "Fishes and More" en fiskrestaurang, som serverade en trerätters med fisk, skaldjur och en Filet Mignon i samma portion.
Första kvällen var vi på en restaurang
Fishes & More, där  vi åt en trerätters
middag. Uffe och Nettan bjöd på den
för att jag fyller år om en månad-
Gun-Britt har börjat med en räkkocktail.
Tjejen, som serverade oss, berättade att
hon kommer från Colombia.
Det blev en riktigt trevlig kväll. Vi satt utomhus och på restaurangen bredvid, spelade en riktigt duktig trubadur.
Torsdag 14, Tog vi en promenad på stranden före frukost. Dessutom hann Gun-Britt och jag promenera två gånger bort till K.H. Supercenter. Vi handlade mat till middagen, som vi fixade gemensamt. Under morgonpromenaden träffade vi den första Pelikanen. Den satt på en stolpe och putsade fjädrarna.

Den var ensam vid det tillfället, men det fanns flera. Vi ägnade stor del av den dagen åt sol och bad. Det blir liksom aldrig nog av det underbara badvattnet.
Fredag 15, åt vi frukost på Mulligans, en a´la carte-restaurang, som ingår i hotellets frukostavtal. Maten var god, men vi fick vänta en bra stund på den. På eftermiddagen handlade vi mat till middagen, bl.a. Grouperfilé. Det är en vitfisk med utsökt smak, det var den som serverades första kvällen och den hade vi till flera middagar under vår tid här på Aruba. Björn och Maja kom vid 18-tiden. De hade flugit från Equador och mellanlandat i Colombia. Gun-Britt och jag fick varsin mössa som är stickad av lamaull.
Lördag 16, var vi tillbaka på den vanliga frukostbuffén. Jag loggade in på WiFi och fick bilder på Elsa, Isla och Liam. Det blev mycket
tid på stranden. Vi tog en drink, "Aruba, Aruba"i baren på stranden. Det var en rund anordning på pålar och med palmbladstak, som parasollerna på stranden. Där var det oftast gott om gäster.
Söndag 17, satt vi efter frukost och kollade i P-T. Jag promenerade med ungdomarna längs stranden bort till en plats där man hade riggat för Popkonsert med "Fat Slim", som skulle uppträda på kvällen. Man hade riggat scen och ljud, så man kunde få en försmak av vad som skulle hända och hur det skulle låta/kännas.
På e.m., åkte vi alla till Oranjestad, där vi åt middag på "CILO City Lounge". Restaurangen ligger nere vid hamnen, där det låg några rejäla plastkryssare.

Måndag 18, väckning 06:00 Vi gick till frukost kl. 07:00, för att sedan vänta på bussen, som skulle föra oss till Palm Pier Där katamaranen, som skulle föra oss ut till snorklingstur, väntade.