fredag 19 juli 2019

Husvagnsresan

Kära du, nu skall jag försökak att redogöra för vår första husvagnsresa i år. Vi har haft vagnen stående här sedan 14 juni. Vi unnade oss sovmorgon ett tag. Jag kopplade husvagnen och drog ut den på gården för att få klippa gräset där den har stått. Startade kylen på gasol, det gick bra den här gången.
 Torsdag 4 juli
11:04 var vi på rullning. Det känns bra, inte mycket trafik på E4. Vi stannade och fikade vid Marsjön, dit är det 14 mil. Tankade hos OKQ8 Rondellen i Ö-vik. Där fick vi en glass också. Ringde Malnbadens camping. Det fanns gott om plats. Ställde upp vagnen och hann basta innan vi lá oss. Bra nattsömn och efter frukost åkte vi. Då stod mätaren på 100191 vi startade 10:45. Vid OKQ8 i Alfta tankade vi och åt medhavd varmkorv, dessutom en mjukglass åt oss var. Resten av resan gick också utan problem. Vi var frammme i Tällberg så vi hann ställa upp vagnen innan värdfamiljen kom tillbaka.
De hade varit på Sagolandet Tomteland på Sollerön.
Vi blev bjudna på middag 17:45. Björn hade gjot en god gryta av korv och ugnsstekt karré.
 Billie var nog hungrig efter Tomtelandet.
 På lördag morgon fick jag hjälpa Ulf med justera Stjihagen som hade börjat luta. Sedan åkte vi in till Leksand för att se på Leksandsrodden. Leksands kyrkbåtsroddare som anordnar kapprodden varje år, vill att alla Leksingar nån gång skall ha rott kyrkbåt. En del har haft förmånen att prova i skolan, andra har rott när de konfirmerades.
 På kvällen promenerade vi ned till Siljan. En fantastisk syn, sftonljuset över Mashavet, som en del elaka kallar denna sjö. Unga fröken Billie drog till sig det mesta av uppmärksamheten.

Söndag Var det avfärd till Grönklitt, Orsa Rovdjurspark. Det är mycket kuperat område och de många branterna gjorde att Gun-Britt backade ur. Hon ville hellre vänta i bilen eller i receptionen. Vi övriga började med att besöka toppstugan. På vägen därifrån passeras man en del exklsiva rovdjur.

Tigrar, Snöleopard och Isbjörnar. Mest intressant var nog när både vita och bruna björnar skulle utfordras. Till det var det läge att söka sig till läktaren där det skulle äga rum. Den mat som serveras är inga blodiga köttstycken. Frysta meloner, apelsiner, äpplen och en del rotfrukter. I dammen där isbjörnarna fick mat, fanns det en del fiskar som björnarna faktiskt kunde fånga.
 Men det var även intresant att se när tjejerna skulle kasta  bland annat frysta meloner över det höga stängslet.

Så var det dags för hemfärd till Tällberg. Men först hade jag anledning att besöka toaletten, där jag hängde min kamera på en krok. När vi skulle ta in våra ägodelar till husvagnen, blev jag varse att kameran hängde kvar på kroken. Jag försökte ringa, men parken var stängd.
 Måndag morgon ringde jag igen och av den trevliga tjejen som svarade, fick jag besked: Jodå, den finns här i receptionen! Det var bara att göra en åktur igen till Rovdjursparken och hämta kameran. Tack alla för den vänligheten!
 Efter det äventyret, hjälpte jag Ulf att lasta släpkärran med ris, som skulle till återvinningen. Han hade bland annat sågat ut en rödvinbärsbuske, som skulle bort.

Tisdag morgon var vi till Leksand och återvinningsstationen, där vi lossade den risiga lasten. Resten av dagen roade vi oss så bra som möjligt.

Billie är en frimodig och kavat tjej, som kom och knackade på då och då. Synd bara att vi inte kan träffas så ofta. När det skulle kramas "Hej då", var det inte bara kramar, utan en rejäl puss mitt på munnen. Tack för alla finaa minnen vi tar med oss!
 Onsdag var det dags för avresa mot Uppsala. Den resan gick utan mankemang och vi kunde ställa husvagn och bil på gästparkeringen.
 Hos Gun-Britts syster Marianne, sover vi inte i husvagn, utan hon bjuder på sovplats i lägenheten. Vi bodde två nätter där och hann träffa Mariannes son Tomas och hans sambo Pia.

Fredags morgon, baxade vi ut vagnen från parkeringsrutan, kopplade och gav oss iväg norrut. Nog var det en del trafikanter i farten, men inte trängsel. Vi fick höra på radion att det varit en trafikolycka norr om Gnarp och E4 varit avstängd i norrgående körfält. När vi kom dit, var trafiken igång omän väldigt långsam. Vi åkte ut till Gullviks camping ute vid Bottenhavet. En fin camping som vi kan rekommendera fastän det är en dryg mil från E4.
 Lördag avresa från Gullvik och innan vi körde in hemma, var vi förbi hos lokala handlaren i Öjebyn för proviantering. Skönt att vara hemma, god natt!