måndag 22 juli 2019

Cykeltur i värmen.


Sol och värme men jag trotsade värmen och gav mig iväg. Jag kollade inte exakt men cirka 25oC och lite vind. Jag startade strax före halv ett och var framme vid gamla Riks 13 vid Karlberg 12:53.
  Jag trampade på förbi Kopparnäs, Tullnäs, Porsnäs  och var framme vid vägskälet till Lakafors 13:24.  Det kändes bra, bara fartvinden som svalkade. Tranuträsk ligger ganska högt cirka 5 km hitom Sjulsmarkskorsningen. Där pågår ett husbygge, som knappast är ett bostadshus. Nyfiken, som jag är, stannade jag och pratade med paret som höll till där. Det skall bli ett dubbelgarage med ena porten högre, kanske lämpligt för någon maskin, traktor eller något liknande. Jag fick även tillfälle att hälsa på deras Collie (tik gissar jag, hon rörde sig drottninglikt). Hon nosade på min nedsträckta hand, sedan fick jag ett slick på min nedsträckta näsa.  
 Efter den pausen fortsatte jag mot Sjulsmark. När man är på backkrönet met utsikt över byn, säger förnuftet, tag det lugnt! Men förnuft ochh känsla går inte hand i hand. Därför visar cykeldatorn, 54,5 km/h som cykelturens maxhastighet. Vid korsvägen var jag 13:58.
 Nu började den sugande stigningen på Jaktbergsvägen. När den var avklarad, var det dags för mellanmål. Vi vägskälet till Brännträskkälen blev det rast.
  Sedan är jag på hemväg, men nog är det en bit kvar...
Det var utför när jag åkte ned mot Holmträsk men sedan blev jag mera känslig för motlut. Innan jag var framme vid väg 374, var jag ganska mör. Det står "Piteå 25" på skylten det betyder 2 mil kvar. Det var att bita ihop och knoga på. I höjd med Hamnviksbadet var jag 16:21, då är det 3 km kvar och mina ben var trötta. 
Resultatet av dagens övning var 63,74 km, som tog 3:29:33, alltså medelfart 18,43 km/h. Man får väl vara nöjd.

Inga kommentarer: