tisdag 8 maj 2018

Första cykelturen.

10:37 Var jag klar att ge mig iväg på säsongens första tur. Jag hade planerat att via Böle åka till Arnemark och där ta Holmträskvägen mot Sjulsmark. I Böle åkte luvan som jag hade under hjälmen. Sedan hann jag bara till Kvarnbäcken, så åkte jackan ner i ryggsäcken.  Här passerade jag 11:44. De var ett fantastiskt väder och den vind jag kunde känna hade jag i ryggen. Men när jag kom in på Holmträskvägen, så hårdnade det. Man kan väl säga att vinden ligger på från havet. Om det var pålandsvind orsakad av det soliga vädret kan vara osagt. Men motvind upplevde jag det som. Men sådant är till för att övervinnas och snart välkomnades jag till vackra Alterdalen. 12:04 var jag vid den här skylten.  Jag hade termosen med kaffevatten i ryggsäcken som stod på pakethållaren. Men enligt planen hade jag tänkt ta Jaktberget före fikarasten. Det gick över förväntan och 12:46 var jag vid vägskälet mot Brännträsket. Pulsen var då 120. Jag ringde till Gun-Britt för att rapportera. Jag gissade att jag var ganska precis halvvägs. Cykeldatorn visade på 34 km. Gun-Britt gissade att jag skulle svänga in på gården hemma cirka 14:45. Kanske inte så illa gissat...
Nu var det skönt med lite utförsbacke. Jag mötte ett par damer som promenerade med sina hundar, men hittills ingen cyklist av min sort.
 13:01 Var jag vid Sjulsmarkskorset och då väntade en sugande stigning igen. Det gick också bra och 13:31 passerade jag suptallen. Man kan väl kalla den så eftersom den har en säregen form på sin krona.
 Nu kändes det som jag var på hemväg. Njaa, det återstod ju några kilometer än...
Vinden gjorde sitt till för att det skulle kännas i benen och det gjorde det. När jag kom till Norrfjärden, valde jag Tullnäsvägen och innan jag kom till påfarten på E4, valde jag gamla Riks 13. Det är ju grusväg, men den var ganska torr, så det gick bra att cykla på den. Jag har ett minne av att det på den sträckan skall ha suttit en informationstavla om "Stegelbacken". Men jag såg ingen sådan information. Men däremot såg jag ett annat sorts lik.
  Här var jag 14:13, då var det bara att trampa på om jag ville motsvara Gun-Britts förväntningar. Det lyckade 14:37 svängde jag in hemma. Cykeldatorn visar då på 14:37. Jag ser nu att den klockan är sju minuter sen, men i så fall var jag hemma 14:44. Vägsträckan blev 63,86 km med en medelhastighet på 18,37 km/h.
Vi har tagit en promenad tillsammans och det kändes bra.

Det här de sträckor vi mätt upp med bilen i efterhand.
Öjebyn           Start            Avstånd hemifrån
Arnemark       23 km        23,0
Jaktberget       11,8           34,8
Sjulsmark         3,7           38,5
Hemma           25,3           63,8

 Sträckan hemifrån till Sjulsmark är 26,5 på landsväg.

Inga kommentarer: