söndag 27 april 2008

Söndag

Vaknade vid sextiden, lyssnade på "Andliga sånger" och "Vid dagens början" på P1. Tog sedan sovmorgon till 0930. Började med frukost, men då ringde Per-Olov. Han hade för avsikt att gå till kyrkan. Jag erbjöd mig att följa med. Vi tog bilen och var vid kyrkan ca en kvart i elva. Ruth Sandberg var förståss där och jag gick fram och hälsade på henne. Hon blev glad att se mig i kyrkan och bjöd mig och P-O hem till henne på kyrkkaffe. Jag tog Ruth och hennes rollator med i bilen. När vi kommit in hos henne, sa hon "Jag ser att Sigvard kommer, har ni något emot att jag ropar och ber honom komma in och dricka kaffe?" Det var Sigvard Spinnel som ocksaå kom från kyrkan. Han kom in och vi hälsade på varann. Ruth gjorde iordning åtta mackor, som hon satte fram tillsammans med kanelbullar och småkakor, Det var två smörgåsar åt oss var, men Ruth åt bara en och då blev den sista min. Vi talade bl. a. om att hålla sabbaten i helgd och då avslöjade jag att jag hade haft för avsikt att stryka skjortor och att det skulla rättfärdigas som Jesu ord om "att draga oxen ur brunnen". Spinnel: "Tycker du att stryka skjortor är att jämföra med att rädda en drunknande oxe ur brunnen?" Samtalet på gick i den andan med glimten i ögat och det verkade som om vi hittat varandra på det planet. När vi efter Kyrkkaffet skildes utanför grinden, sade Sigvard: "Så nu skall du hem till ditt syndaarbete?"
Väl hemkommen upptäckte jag att jag lämnat mina glasögon hos Ruth. Det var bara att åka tillbaka.
Helt plötsligt upptäckte jag att klockan var kvart i fyra och fyra började ju "Praktikan" på Norrmalmia. Jag åkte iväg och var framme strax efter 1600. Praktikan gick över förväntan. När den var klar, strax efter halvsex, var det dags att åka till Gotis i Öjebyn. Jag hade erbjudit Gunnel att åka med, så jag ringde henne och sa´ att det var dags att komma ut på gatan. Jag var pisssnödig när jag åkte från sporthallen, men gav mig inte tid att gå på toa förrän dansen var slut, och då var det akut! Jag skjutsade Gunnel hem och hon bjöd på the och mackor. Dessutom ringde Rune Liljedahl och bjöd mig och Per-Olov till vårlunch i Missionskyrkan på onsdag kl 1200.

Inga kommentarer: