onsdag 21 juli 2021

Kopplingsur

 Jag har ett kopplingsur i garaget, som har till uppgift att tända och släcka lyktan som sitter över porten. men när kvällarna blev ljusa i början av sommar´n, var det dags att programmera om för att låta lyktan vara otänd. Men så fort jag rörde programmeriingsknappen tändes lampan och gick inte släcka med mindre än att jag skruvade ur säkringen. Sedan kunde jag skruva i den och lyktan förblev mörk. Men efter strömavbrott som vi fick en natt gågna veckan, lyste den och då hjälpte inte att skruva ur  säkringen. Då var det bara att demontera uret från elanslutningen. Det visade sig att batterierna som satt i var helt slut.På locket till batterifacket står det att det skall vara 1 LR44, men när jag öppnade locket, var det två batterier RENATA 370, en alldeles ny bekantskap för mig. Jag cyklade in till Clas Ohlson AB och bad en ur personalen att söka fram ett likvärdigt. Det blev 2 VARTA V371/SR 69. Efter den cykelturen, 11,95 km på 38:44 (18,86 km/h), kunde jag få stil på kopplingsuret, men nu återstår att det fungerar när jag kopplar in det på elnätet...

Inga kommentarer: