onsdag 2 september 2020

Elvamila

Tisdag 1 november. 11:26 åkte jag hemifrån på dagens tiomila. Böle - Lillpite

där väljer jag vägen som går mot Älvsbyn via Granträsk

Nu börjar alvaret. Asfalterad väg, men lagad bitvis med en ganska grov beläggning. Man frestas att hålla in på vägens mitt, där beläggninggen känns skönare. Jag passerar Norrbodarna och Hötjärn. Bitvis får jag känna på en del stigningar, men det går bra. Strax bortom Brattknabben övergår beläggningen till grus, men stigningarna fortsätter.

Såhär ser grusvägen ut. Stax före Granträsk var asfalten tillbaka. Men jobbigt var det ändå bitvis. Alltför ofta visade cykeldatorn 7 km/h men det kom aldig för mig att vända om. När det var sådär motigt, tänkte jag på att cykla upp till Kalamark, det är blaha blaha. Det vore bra om den lägesenergin jag samlat på mig, skulle gå att spara till hemfärden. Men så enkelt är det inte, all energi jag sparat, gav mig en rejäl skjuts ned till Nygård. Där är det 2 km kvar in till Älvsbyn. De kilometrarna kunde jag ta, för att ha varit in opa Boin. Vid Lugnet fortsatte jag Östermalmsvägen fram till övergångsstället där Västanäsgatan är blockerad av ett stenblock. På det satte jag mig och intog mina lunchmackor med mjölkchoklad. Jag fortsatte sedan ner till Järnvägsstationen, gjorde en sväng till Grekland innan jag via Östermalm tog mig tillbaka till vägen mot Tvärån - Sikfors. Det var rejält kämpigt att hålla fart upp mot Backen och Viadukten över Pitebanan. Där kom en glad rullskidåkare stakande förbi. Han samlade väl också på lägesenergi... Ja, nu var jag på hemväg. Det var fritt fram att trampa på, kilometer för kilometer. Förbi Innatill, Frammatill, Kälsberg, Salberg, Tvärån, Sikfors och Borgfors, där jag åkte över bron. På andra sidan gjorde jag en rast för att sätta min ömma ända på Renlav, som fanns där. Tja, vad är det mer att kommentera? När jag kom hem, hade Gun-Britt maten på bordet och det var bara att ta för sig. Köttfärslimpa med Potatis och grönsaker. Vi fick ett glas rött till det. Jag satte mig framför TV:n och somnade över Rapport halv åtta. Vaknade och såg "Fråga Lund". Efter det, kändes benen riktigt pigga igen. Cykeldatorn visade 112.29 km på 6:12:12 = 18,21 km/h. Inget rekord, men jag är nöjd.

Inga kommentarer: