torsdag 26 juli 2018

Hallonhäckar och annat grönt.

Under veckan har jag rensat i undervegetationen i båda häckarna och nu ser det ut såhär. Jag har tagit bort såpass att man kan se igenom.
 
Som du ser, är en del stjälkar ljusa. det är de som skall bära frukt nästa år. Men de vill ha näring redan nu och får de frodas fritt, kommer det inte att bli så mycket bär, som när man gallrar.

Växterna  vill ha vatten och gödsel för att orka få fram stora fina bär. Näringsämnen tror jag att de får från kompostjorden men jag ger dem också urin, som jag späder 1:10 och vattnar under försommar fram till och med juli. Räknat per dygn får man från en vuxen person 10–15 g kväve, 0,5–1,5 g fosfor och 1,5–3 g kalium. Därtill kommer små mängder av övriga näringsämnen.
Jag bjuder även bärbuskar och Gun-Britts odling av potatis, rödbetor och inte minst hennes Squash på samma gödselkur.
   
Tillgången  på all denna grönska resulterar i gröna plättar bland annat.




Inga kommentarer: