tisdag 4 februari 2014

För 75 år sedan

I dag har vi varit lediga, d.v.s. vi hade inga förprogrammerade aktiviteter. Jag åkte in till Clas Ohlson AB för att få rättelse på priset för minneskortet jag köpte i fredags. Då var det felmärkt på hyllan i jämförelse med webbutiken. 50kr var skillnaden och jag fick en 50-lapp i näven. Jag köpte även SCART-växeln som Folke behövde, åkte dit och monterade den. Men p.g.a. alla styva kablar, behövs det någon form av förankring, så man skall kunna vrida på Tv-bänken utan att kablarna stökar till det hela. När jag kom hem, var det dags för lunch och efter den tog vi en 45 minuters promenad. Vi kom ner på isen, lagom för att på nära håll, se en skärmflygare starta. Det var första gången för mig och verkligen intressant. Det är inte utan en viss dramatik att ta sig upp i luften. Tyvärr kom jag inte på att filma det hela, så du får lita på mitt ord...  Eftersom det var min lediga dag, passade jag på att gå till Björklundahallen och vara med på ett Kettlebellpass på 30 min. På väg dit fick jag ett mejl med nedanstående text:

För 75 år sedan
En mjölktävling var anordnad i Svensbyn. Det var byns SLU-avdelning som stod för arrangemanget. Kreatursbesättningar hade ställts till förfogande av hemmansägarna John Lindström och Anton Häggkvist. Efter tävlingen samlades tävlingsdeltagare och prisnämnd för kaffedrickning hos fru Selma Häggkvist, där det med stor spänning motsedda tävlingsresultatet meddelades, vilket blev följande: 1) Thyra Häggkvist, 96 poäng; 2) Ingrid Häggkvist 94,5 poäng; 3) Torsten Lundmark 94 p. 4) Agnes Enberg 86 p. 5) Anna Pettersson 81 poäng. Insamling av medel för prisanskaffning pågår f.n. och prisutdelning kommer att äga rum senare i samband med en offentlig fest.

Inga kommentarer: