lördag 31 augusti 2013

Slitsamt.

Jag hade avtalat att hjälpa till när gårdsplanen hos Ida och Patrik, skulle planeras och ordnas med takavrinning m.m. Gun-Britt var också med. Ja, Elina och barnen var också där. Så kom grävaren och gjorde ett fantastiskt jobb. Roland Dahlquist är en finlirare med grävaren och eliminerade alla behov av handgrävning så länge jag var kvar. Det betyder att jag stod med korslagda armar, sånär som att jag hämtade en skarvsladd och laddare till avvägningslasern. Vi lämnade uppdraget någon gång efter tre.
Nio pensionärer hade lovat Lar-Erik Karlsson, när han fyllde 75, att bjuda honom och hans fru Margit på middag. Det var just i dag, fredag 30 augusti, som var bestämd. Vi åkte och hämtade jubilaren m. fru och tog dem till Gästis i Byske. Övriga, Bore och Beda Lundström åkte med Per-Arne och Elsy-Britt Fjällström. Kerstin Eriksson och Kalle Lundberg åkte med Margareta Wallström. Vi hade bestämt att sammanstråla vid Restaurang Brofästet vid Pitsundsbron. Därifrån körde vi i procession till Jävrebyn. Vid macken där stannade vi för att Beda bjöd på en färdknäpp. Man måste ju styrka sig inför resan!
Vid Byske Gästgivargård var bordet reserverat för oss. Vi hade förhandsbokat, antingen lax- eller fläskfileplanka. Efter dessert och kaffe vände vi åter hemåt. Vid Höglandsnäs, svängde vi in. Jag ville visa de övriga huset som jag har fått vara med att bygga. Mathias, Elina och barnen, var just ifärd med att åka därifrån, men fick finna sig att huset invaderades av sju nyfikna pensionärer. De fyra i den första bilen hade fortsatt hemåt, så de blev blåsta på visningen.



Inga kommentarer: