fredag 3 maj 2019

Kompost

I dag är det ruggigt ute. Strax under nollan och frisk nordlig vind. Med den vinden har det kommit ganska mycket löv - norrifrån. De hade samlats här mellan garaget och huset. Det är torra fjolårslöv av asp och det ligger massor av dem på hela tomten.
  Visst är de ljusare, runda löven asplöv?
 Jag använde den kombinerade löv-sug/blås ooch samlade upp löven. Den maskinen kan krossa de torra löven den suger upp. Så blir det betydligt mindre volym. Sedan tog jag mig an att flytta kompostmassan ett steg. Började med att ösa innehållet i fack II Där mina kompisar daggmaskarna reda är i full färd med sina projekt,
  till trädgårdslandet, det Gun-Britt skall göra till potatisland denna sommar.
   Kolla på övre regeln till fack II. Där ligger en av de tre potatisarna som har övervintrat. Jag skall prova ta med dem i mathållningen för att se om de har klarat vintern i komposten.
När II var tömd, flyttade jag innehållet i fack I till II:an.
 Då var proceduren med komposten klar. När jag då gick in, för att skriva det här inlägget, mötte mig samma syn mellan garaget och huset!
 Nordanvinden ligger på fortfarande...

Gun-Britt har börjat duka det stora bordet med två iläggsskivor inför morgondagen. Vi väntar gäster då. Ett gäng pensionärer, så vi blir nio vid bordet. Den tionde har tyvärr av hälsoskäl tvingats lämna återbud. Det är den verkligheten vi lever med.

Till det har hon förberett att rödlöksmarinera två kilo kycklingfilé.




















Inga kommentarer: