lördag 28 september 2013

Lökar.

Efter melodikryss och telefonsamtal med Uffe, Vera och Arnold, gick jag ut för att fortsätta det föryngringsarbete Gun-Britt börjat med tidigare i veckan. Det handlar om Kejsarkronorna, som fanns  på gården när vi köpte huset 1992. De behöver omplantering och framför allt ogräsrensning. Bilden här bredvid visar hur beståndet såg ut första sommaren efter förra omplanteringen. Det bör ha varit hösten 2003. Den gången fördelade jag lökarna, så de räckte till den plats rabarbern hade stått. Nu har jag satt om lökarna på båda platserna. Det fanns c:a en hink lökar på vardera. Jag har skakat ur jorden och sedan lagt ner lökarna och täckt med jord. Jag hade ambitionen att ta en bild av lökarna innan jag täckte, men nu får illustrationen avse hur det kan se ut till sommaren. I dag fanns i P-T en annons, som talade om att Ture Iskasson lämnade jordelivet förra fredagen 20 september. Han har haft väldigt smal guldkant på sin tillvaro sista åren och därför kan det kännas lite som en befrielse för hans del. Men döden är aldrig välkommen, han kommer oftast objuden. Vila i frid Ture!

Inga kommentarer: