torsdag 2 december 2010

Sparktur(er)

Vi hade lovat att passa Isla medan hennes mamma skulle vara på MVC. Gun-Britt åkte in med bilen och jag tog sparken. Ett underbart sparkföre och dito väder. Det tog mig 25 minuter att åke in till Svarvargatan 26. Då hade jag skickat mina skidor i bilen. Mathias har lovat att byta tejpen under dem. Sedan kan jag börja skidsäsongen. Jag möttes i dörren av Cross och tog honom ut på gården för eventuella naturbehov. Jodå - full pott. Isla, denna charmerande dam. Hennes nyfikenhet och upptäckarglädje, tyder på att det hela tiden pågår personlig utveckling.
Bilderna visar hur hon reagerar då hon fått till det så att tre mjukiskuber kan stå på varann. Snygg är hon också! Efter att Elina kommit hem åkte vi hemåt. Gun-Britt skulle baka matbröd till kvällens tjejmiddag. Jag åkte via kyrkogården, där jag bytte batterier i gravljusen. sedan åkte jag också hem. Efter lunch hjälptes vi åt med brödbak. Jag gjorde iordning en dubbelmacka av de nybakade rågkakorna, lade torkat sidfläsk mellan. Den skulle jag ha med till Ture. Gun-Britt återvände till Elina med Rågkakorna och ett Grekiskt bröd, som hon köpt på ICA. Jag tog sparken ooch gav mig ut på min runda c:a 30 km. Först var jag på Hedens kyrkogård där jag satte upp lyktan vid Haralds grav på sin pinne. Tände även ett ljus på Gunnar och Reginas grav.
Fortsatte sedan mot Sjulnäs. Ture uppskattade mackan. Jag kokade kaffe till. Jag hann med att tömma hans rakapparat.
Det var ett fantastiskt före på de stora vägarna: Älvsbyvägen, Infjärdensvägen och Arvidsjaurvägen. Det som ser ut som framnött asfalt, är inte det. De mörka strängarna har en för sparkåkning idealisk beläggning, det är is. Trots det fina föret, mötte jag inte en enda sparkåkande person under hela min tremilafärd runt Svensbyfjärden!

Inga kommentarer: