fredag 7 september 2018

Gravar och Grävare

Tisdag 4, var vi till Marklunds på Höglandsnäsvägen och plockade svarta vinbär. Det är ganska angenämt när det är stora bär och stora klasar. Kan busken heta "StorKlas"?
 Onsdag 5, kände jag behov att få cykla en bit, så jag tog på mig gul varselväst och laddade ryggsäcken med Punkaspray, Powerbank, sladdar och vattenflaska. Första anhalt var kyrkogården, för att kolla hur blomstren står på sig. Visst blommar det, men lite spinkiga är dom.  På svärföräldrarnas grav, där meningen var att gräs skulle få växa. det  har tydligen fått konkurrens av ett gäng violer.
 Jag gjorde en sväng förbi Berggården och hälsade på Bore. Sedan började jag den egentliga cykelturen. I Trolllbäcken pågår det grävning för någon kabel. Där var flera grävare engagerade och den som stod längst bort där man kommer ut mot E4:an tyckte jag var intressant.
 Den är utrustad med en rejäl kran (Företaget Palfinger AG är en österrikisk tillverkare av hydrauliska lyft-, lastnings- och hanteringssystem, särskilt kända för kranarna.) Den kan vara bra vid hantering av kabeltrummor, som den på bilden.
 Härifrån fortsatte jag vidare i första hand till Hortlax, där jag skulle proviantera. Det vill säga att jag kände behov av en banan eller två till mina ben. Jag handlade även annat som behövdes till hushållet. Det blev nog 4 -5 kg extra på pakethållaren och då var bananerna bra. Jag tog vägen över Blåsmark, Svensbyn, Vitsand, Bergsviken och Degeränget. När jag kom hem, stod cykeldatorn på 55,98 km. Då hade min älskade Gun-Britt Pizza på bordet. Vad kan vara svårt då?

Inga kommentarer: