onsdag 28 december 2016

Nu är det jul igen

Tisdag. Vi promenerade/sparkade till ICA-Öjebyn och handlade. 19:00 var jag med på ett Tabatapass 30 min och sedan 19:40 Kettle Bell också 30 min. Båda passen ledda av Jens. Under tiden var Elina här med Isla och Liam. De hade varit ut på isbanan och åkt skridskor. Jag hann nätt och jämnt träffa dem innan de åkte hem.

Annan dag jul. Det var ju måndag och det var min tur att bjuda Folke på middag. Gun-Britt tyckte att vi lika gärna skulle bjuda Tore, Clary och Valter. Jag ringde till dem och javisst det skulle passa alldeles utmärkt. Tore hade åkt till Djuptjärn redan halv sex, men Clary trodde att han skulle komma hem och hinna vila en stund. Det var tydligen premiär för säsongen och då skall Tore vara där. Gun-Britt började göra Köttfärslimpa, jag skalade och slantade morötter, som skulle stuvas och råskalade även potatis. Vi gjorde en liten julassiett som entré. Det skall helst vara "vanlig mat" till de här gästerna. Vi halv fyra, åkte jag för att hämta Folke. Han behöver en del assistans med påklädning mm. När vi kom hit, var Valters bil på gården och gästerna bänkade. Folke hade med en ask PARADIS och Clary hade en öring, så nog fick vi presenter även i dag.

Juldagen, blev det ingen julotta, men på aftonen gav jag mig iväg på stavgång, som enligt stegräknarappen, resulterade i 12 890 steg, motsvarar 8 973 m kostade 460,1 kcal. Under tiden hade Gun-Britt gjort en sparktur runt kvarteret.

Julafton. Vi var bjudna hem till Patrik, Ida, Elsa och Signe. Förutom Gun-Britt och jag, var Monica, Conny, Gudrun, Ingvar, Maria, Elina, Mathias, Isla och Liam där. Tomten tittade också in en stund, men hade många uppdrag och överlämnade utdelandet av den stora högen under granen till gemensamma krafter.
 Det var ett rikhaltigt utbud av leksaker, pynt och en del flärd. Alla tycktes nöjda med sina respektive klappar. Förutom gemensamma, fick jag en som jag verkligen uppskattar, en T-shirt, med den här bilden påtryckt.
 Texten under jordgloben lyder:
YOUR HOME IS WHERE YOUR HEART IS. "Hemma är där hjärtat är".
En tradition sedan några år är en almanacka med bilder av framför allt barnbarnsbarnen.
Tack alla för en fin julafton!



Inga kommentarer: